23948sdkhjf

Danmark inför krav på miljözonsmärke

Snart skall även utländska (läs icke-danska) lastbilar och bussar ha ett miljözonmärke i vindrutan när de färdas i miljözoner i Köpenhamn, Århus, Ålborg eller Odense. Fordon utan miljözonmärke riskerar böter upp till 20 000 danska kronor.   

Från 2008 har alla dieseldrivna fordon över 3,5 ton antingen varit tvungna att uppfylla Euro-4-normen, eller ha ett eftermonterat och godkänt partikelfilter, innan de kör in i en miljözon i Köpenhamn, Århus, Ålborg eller Odense.Nytt är nu att alla utländska bussar och lastbilar från och med 1 november 2011 skall ha ett danskt miljözonmärke synligt placerat i förarhyttens vindruta.Straffet för att ertappas utan ett miljözonmärke i danska miljözoner är upp till 20 000 danska kronor till chaufför och åkeri, allt beroende på hur många regler som de har överträtt. Fordonet kan bli beslagtaget tills en eventuell bot blivit betald.Miljözonmärket kan redan nu beställas online på www.ecosticker.applus.dk. Det sker hos den danska tillsyningsverksamheten Applus, som sköter registreringen av tunga fordon åt miljöstyrelsen. Märket kostar 89 danska kronor per fordon. Det är möjligt att beställa märken till flera fordon samtidigt. För en buss- eller lastbilsförare som ankommer till en dansk miljözon efter 31 oktober 2011 utan ett godkänt miljözonmärke, är det förbjudet att köra in i zonen. Man har då möjlighet att köra till närmsta danska tillsyningsplats där märket kan monteras mot en avgift, som fastställs av den enskilde tillsyningsverksamheten. Tills nu har kravet om ett miljözonmärke endast gällt danska lastbilar och bussar. Från 1 november 2011 gäller, att oavsett var fordonet kommer ifrån, så skall det ha ett godkänt miljözonmärke för att kunna färdas i de danska miljözonerna. Det gäller oavsett vilken Euro-norm fordonet tillhör.Miljözonreglerna ställer krav på att Euro 3-fordon och äldre skall ha ett eftermonterat partikelfilter för att få fri tillgång till de danska miljözonerna. Det finns inget krav på eftermonterat partikelfilter för normerna Euro 4, 5 och 6.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062