23948sdkhjf

Unikt varningssystem på gaffeltruck

Finskägda KoneCranes Lifttruckar AB och Sensor Communications Sweden AB har gemensamt utvecklat ett system som varnar förare av tunga truckar om människor som befinner sig i truckens färdriktning.

KoneCranes Lifttruckar AB i Markaryd, som tillverkar tung truckar för hantering av containrar, påhängsvagnar och andra enhetslastformer i sin slutmonteringsfabrik i Markaryd (tidigare Silverdalens Mekaniska Verkstad AB, sedermera SMV KoneCranes AB), har i samarbete med Sensor Communications Sweden AB i Halmstad utvecklad ett system, kallat Near Guard, för tidig upptäckt av fotgängare eller objekt i en tung trucks färdväg. Systemet är radiobaserat och arbetar med ID-taggar som fästs i arbetskläder på den markbundna personalen eller på objekt som riskerar att skadas av truckens framfart.ID-taggen sänder med jämna intervall ut en radiostråle, kallad beacon, innehållande uppgifter om ID-nummer, batterispänning etc. Trucken i sin tur är utrustad med en basstation som lyssnar efter sådana ID-taggars radiosignaler. ID-strålens räckvidd bestäms med hänsyn till det optimala säkerhetsavståndet som erfordras för att uppmärksamma truckföraren om att trucken nalkas det skyddsvärda objektet/personen. Inom denna distans utlöser ID-strålen en markering på en bildskärm i trucken, som visar i vilken riktning objektet/personen befinner sig, samt hur långt det är kvar för trygg och säker inbromsning genom att färgkoda den sektor på bildskärmen från gult till rött.Riktningen till skyddsobjekten uppfattas av ett antal antenner på trucken, riktade i olika riktningar, exempelvis framtill/baktill på trucken, plus eventuellt på ömse sida om trucken. Med dessa hjälp orienteras truckföraren om skyddsobjektets position relativt truckens rörelseriktning.– Truckens och lastens storlek gör att det finns åtskilliga döda vinklar i truckens färdriktning, förtydligar civilingenjör Dan Hellgren, VD för Sensor Communications AB. För att uppmärksamma truckföraren på objekt eller personer, som befinner sig osynliga i sådana döda vinklar, larmar varningssystemet Near Guard om dessa.– Även hinder i färdvägen så som exempelvis låga passager eller portar, högt placerade transportbanor eller industrispår på pelare, som riskerar att rivas ned av truckens lyftstativ eller teleskopbom i teleskoperat läge, kan förses med Near Guard ID-taggar för att på det bestämda säkerhetsavståndet ge sig till känna till basstationen ombord på trucken, med avstånd och riktning indikerade på bildskärmen, tillägger Mikael Andersson, produktchef och marknadschef vid KoneCranes Lifttrucks AB. Varnad i god tid kan föraren sänka lyftstativet eller teleskopera hem lyftbommen och på så sätt undvika att skada eller riva ned skyddsobjektet.Near Guard har testats hos KoneCranes samt i praktisk tillämpning hos kundföretag, bl a i Norge. Projektansvarig för Near Guard vid KoneCranes Lifttrucks AB är Miroslav Antolovic. Systemet visades också på materialhanteringsmässan CeMAT i Hannover under första veckan i maj i våras. Near Guard är en unik OEM-tillvalsutrustning exklusivt reserverad för enbart SMV-truckar från KoneCranes Lifttrucks AB.Sensor Communications Sweden AB utvecklar och producerar trådlösa sensorer, Företaget grundades 2009 och är baserat i Halmstad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062