23948sdkhjf

Ny plastpall Pågens feta sparbössa

Till våren blir bagerikoncernen Pågen först ut med att byta ut sina traditionella träpallar mot ett nytt pallsystem från IP-Group i Halmstad, som beräknas spara Pågen 7 miljoner årligen.

Från bagerier i Malmö och Göteborg distribuerar Pågen dagligen ca 650 000 bröd från Kiruna i norr till Ystad i söder, en produktvolym som enhetslastad på lastpall innebär hantering och transport av ca 545 000 pallaster om året. Under våren innevarande år kommer Pågen emellertid att skifta ut sina konventionella EUR-standardpallar av trä mot en ny typ av lastpallar, utvecklade av Intelligent Packaging Group AB (IPG) i Halmstad, och tillverkade av plast.De svensktillverkade pallarna tillverkas av ett enkomponentsmaterial, som besitter överlägsen friktion. Vid normal användning beräknas pallarnas livslängd blir närmare åtta – tio år.Att integrera IPG:s plastpall i produktion och pallflöde har enligt Pågens logistikchef Ulf Karlsson gått över förväntan smidigt:– Efter några småjusteringar fungerar pallen väl i hela vår verksamhet med pallavstapling, på bandtransportörer och rullbanor, i pallställage, vid hantering med gaffeltruck och under transport. Våra beräkningar visar att den årliga kostnaden för returflödet kommer att minska med 40 procent, vilket i dagsläget skulle innebära en årlig besparing i storleksordningen ca 7 miljoner kronor.IPG:s plastpallar är staplingsbara med hela 30 tompallar per stuv, jämfört med blott 18 pallar per stuv med konventionella träpallar. Det innebär högre densitet ombord på lastbilsflaken vid tomreturtransporter, vilket höjer effektivitetsnivån på returtransporterna. Fler pallar per resa är liktydigt med färre lastbilar på vägarna, vilket i sin tur naturligtvis reducerar CO2-utsläppen till fromma för mindre miljöpåverkan genom reducerat antal tomreturtransporter.Väl framme på destinationsorten infinner sig nästa besparing i form av minskat behov av lagerutrymmen alldenstund plastpallarnas stuvdensitet är så mycket högre än träpallarnas.– Vi sparar pengar från Dag 1 genom kostnadseffektivare returtransporter, samtidigt som vi minimerar miljöpåverkan genom att skona naturen från CO2-utsläpp från 253 bil-o-släp-ekipage (48 ppl) årligen, summerar Ulf Karlsson.Tidigare har kostnader för pallreparationer sam svinn av tompallar stått för höga kostnadskonton, vilka kommar att i det närmaste försvinna helt. Jämfört med konventionella träpallar, som utsatta för långvarig väta suger åt sig vatten och förvandlas till riktiga ”surpallar” med ty åtföljande ökad egenvikt pga vätskeansamlingen i trämaterialet, till förfång för Pågens anställda. Plastpallens totala renons på uppsugningsförmåga tillförsäkrar den konstant samma låga tara, till gagn för ergonomin för Pågens medarbetare.Inte heller kan plastpallen under sin livstid degenerera till en ”igelkottspall” med utstickande spikar från spikförband mellan pallmedar, distansklotsar och palldäck, alldenstund den helt saknar sådana förband. Något som talar för dess lämplighet i automatiska interna transportörsystem och borgar för hög driftsäkerhet och tillgänglighet.Plastpallen har en hög friktion för säker godshantering. För spårning och styrning av Pågens pallflöden är plastpallarna utrustade med inbakade RFID-antenner som svarar på anrop i RFID-portaler, vilket underlättar palladministrationen.– Tillsammans med IP-Group har vi gjort noggranna kalkyler och genomfört tester för att få svart på vitt, vilket pallsystem som lönar sig för oss i längden, upplyser Ulf Karlsson. Det är viktigt att jämföra och räkna på totalkostnaden för träpall kontra plastpall. Ett bra tillvägagångsätt är att anlita ett logistikföretag, som ser över hela pallflödet, alldenstund där finns mycket pengar att spara.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079