23948sdkhjf

Helsingborgs Hamn har vind i seglen

Tillväxten i Helsingborgs Hamn kommer att öka med minst en tredjedel under 2010 jämfört med föregående år. Det visar enhetsstatistik som hamnen har sammanställt.

Fram till och med november har antalet containrar gått upp med över 30 procent, vilket är långt över genomsnittet för marknaden. – Det är en mycket positiv utveckling, säger Jo Kristian Okstad, vd i Helsingborgs Hamn. Räknat i antalet containrar ligger vi på toppnivå i Sverige.Helsingborgs Hamn har under hösten inlett samarbete med två nya feederoperatörer samtidigt som de flesta andra containerrederier också rapporterar en ökning av enheter.– Det är ett resultat av ett aktivt marknads- och försäljningsarbete samt att vi erbjuder marknaden bra tjänster, säger Jo Kristian Okstad. Tillväxten visar att vi har hög produktivitet och flexibilitet i verksamheten.Även när det gäller Ro-Ro-trafiken har det skett en påtaglig uppgång av antalet enheter. Antalet lastbilar, löstrailrar och andra enheter, räknat i TEU, har till och med november ökat med 68 procent jämfört med 2009. En förklaring är den nya dagliga trafiken till och från Travemünde.– Linjen har haft en stabil tillväxt sedan första dagen och det har skett en gradvis ökning från månad till månad, säger Jo Kristian Okstad.Järnvägstrafiken har också gjort ett motsvarande lyft på 25 procent. Alltfler kunder väljer tågtransporter av ekonomiska och miljömässiga skäl. – Helsingborgs Hamn arbetar för att få till stånd fler järnvägspendlar, bland annat till Katrineholm och Blekinge, säger Jo Kristian Okstad.Ett annat område där hamnen hoppas på en positiv utveckling nästa år är färjetrafiken på HH-leden. Från och med december seglar samtliga färjor från Knutpunkten med 15-minuterstrafik. Det innebär att det alltid ligger i färja i hamn.– Det stärker vårt utbud på HH-leden där färjetrafiken nu i princip är en flytande bro, säger Jo Kristian Okstad.På samma gång som all färjetrafik har koncentrerats till Knutpunkten, har hamnen börjat återlämna ytor till Helsingborgs stad. Sundsterminalen kommer att ingå i Helsingborgs stadsutvecklingsarbete H+.– Vi är glada att vi skapar ökad tillväxt på en begränsad yta, säger Jo Kristian Okstad. Att utnyttja vår kärnyta på mest effektivt sätt är utmaningen framöver för att vi ska kunna fortsätta utvecklas och behålla positionen som en av Sveriges bästa hamnar och containerspecialist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062