23948sdkhjf

Ny RoRo-linje mellan Oxelösund och Helsingfors

Den 31 januari 2011 startar en ny RoRo trafik mellan Sverige och Finland. Trafiken bedrivs av det finska rederiet Bore och går under namnet HelOx Line mellan hamnarna Helsingfors Nordsjö och Oxelösund.

Lindholm Shipping blir agent för linjen i Sverige och Finland. Trafikmiljön i storstäderna Stockholm och Helsingfors förbättras genom minskade utsläpp och färre lastbilar på vägarna.Mellan Sverige och Finland går årligen cirka 3 miljoner ton gods på färjor med trailer och lastbil, merparten av det godset kommer från, eller ska till, områdena söder om Mälardalen. Oxelösunds läge söder om Stockholm är enligt de aktörer som står bakom linjen perfekt för att attrahera gods som ska till Finland och även för transitotrafik. Linjen innebär stora vinster för miljön då transportörer sparar mellan 100 och 200 km landsväg i Sverige jämfört med att gå via Stockholm eller Kapellskär, samt i Finland cirka 200 km landsväg jämfört med via Åbo. Seglingstiden mellan Oxelösund och Helsingfors blir 17 timmar.HelOx Line kommer inledningsvis att operera med fartyget M/V Borden som har en lastkapacitet på cirka 1 400 längdmeter. Frekvensen blir tre gånger i veckan i vardera riktningen.– Vi ser stor potential i sträckan Oxelösund-Helsingfors och vår målsättning är att från maj månad 2011 komplettera trafiken med ett andra fartyg, säger Jhonny Husell, kommersiell chef för Rettig Group Bore. Det här blir den första RoRo linjen från Helsingfors nya hamn till svenska ostkusten.Lindholm Shipping kommer att sköta försäljning och bokning för linjen och har för den här verksamheten startat ett nytt kontor i Helsingfors där Patrik Limnell är utsedd till Country Manager. Försäljningen förstärks i Sverige med Satu Mattsson med placering på Lindholm Shippings kontor i Stockholm.– Då vi redan är agenter för en liknande RoRo-linje mellan Helsingborg och Travemünde så ser vi synergier för båda linjerna med försäljning, bokning samt Operativa insatser, säger Jan Gustavsson, vd för Lindholm Shipping.Erik Zetterlund, vd i Oxelösunds Hamn, ser positivt på den nya RoRo-förbindelsen.– Det är vår unika infrastruktur som kopplar ihop land- och sjöinfrastruktur som gjorde att rederiet valde oss, säger han. Vår direktanslutning till E4:an och bra omlastningsmöjligheter till och från järnväg blir nyckelfaktorer i det här projektet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063