23948sdkhjf

Ytterligare lok till Hector Rail

Hector Rail har tecknat avtal om köp av ytterligare två lokomotiv från Bombardier utöver de tio redan tidigare beställda. Samt ropat av ytterligare ett begagnat s k Taurus-lok från Mitsui Rail Capital Europa (MRCE).

I dagsläget uppgår Hector Rails lokomotivpark av 32 linjelok och fem mindre växellok. Med beställda lokomotiv kommer antalet linjelok att öka till 37 lokomotiv. Hector Rail innehar även en alltfort icke utlöst option på ytterligare tre Taurus-lok.Lokomotiven från Bombardier är av loktillverkarens beprövade Traxx-typ. I nuläget har Hector Rail tio sådana lok i trafik, varav samtliga kan användas för att dra genomgående tå Sverige–Danmark–Tyskland. Denna lokpark är f n fullt utnyttjad. De nu två ytterligare beställda loken innebär för Hector Rail att bolaget kan fortsatt erbjuda marknaden transporter med direkta lok Sverige–Tyskland. De två nybeställda loken kommer att levereras i slutet av augusti 2011. Hector Rail har en optionpå ytterligare fyra lokomotiv.De lokomotiv som köps från Mitsui Rail Capital Europa (MRCE) är av den typ som går under beteckningen 242 hos Hector Rail, även kallade Taurus-lok, fyraxliga, knappt tio år gamla universallok. Följaktligen lämpar de sig lika väl till att dra tunga godståg som till att dra snabba passagerartåg. Maxhastigheten uppnås vid 230 km/h och bromsenergin återmatas till elströmsystem genom s k regenerativ inbromsning, samma teknik som utnyttjas hos många batteridrivna gaffeltruckar.– Vi har kunnat glädja oss åt en remarkabel utveckling i trafiken mellan Sverige och kontinenten det senaste året, omvittnar Mats Nyblom, VD för Hector Rail AB. Just nu är vi utsålda, men säkrar ytterligare kapacitet. Olika affärer kräver olika typer av lokomotiv. Taurusloken med sina höga hastigheter utgör en attraktiv drivkraft för den avreglerade resandetägsmarknaden.Hector Rails lokpark, som efter de nu beskrivna beställningarna kommer att bestå av 37 enheter, uppges vara Skandiaviens mest miljöanpassade. 19 av de eldrivna lokomotiven, motsvarande 54 procent av ellokparken, består av lokomotiv som kan återmata elenergi vid inbromsning. De två dieselmotordrivna lokomotiven i lokparkn är fullt moderna och uppfyller högt ställda krav på emissioner.Fotnot: Hector Rail AB är en oberoende tågdragare verksam i Skandinavien och Tyskland. Med oberoende avses att Hector Rail inte är knuten till någon stat eller något annat transportföretag. Genom sin oberoende-ställning och fokusering på kundernas behov med egen järnvägsteknisk spetskompetens erbjuder Hector Rail ett konkret mervärde åt sina kunder, som består av speditörer, stora varuägare och andra järnvägsföretag. Hector Rail kör i dagsläget ca 10 000 tågkilometer per dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063