23948sdkhjf

Finnairs novembersiffror upp

Under november 2010 ökade Finnairs trafik med 7 procent jämfört med motsvarande tidsperiod föregående år, medan tidtabellsbunden trafik ökade med 17 procent och frakten med hela 46 procent.

Framför allt inom flygfrakten har Finnairs novemberproduktion repat sig betydligt under november månad, jämfört med samma månad förra året, 2009. Till stor del tillskrivs framgången den helfraktflygtrafik som inleddes i maj i år, men också med det faktum att den asiatiska efterfrågan på fraktflygkapacitet repat sig till fordom höga nivåer. Allt sammantaget ledde detta till att flygfrakten ökade med hela 46 procent under november 2010, jämfört med november 2009. För flygfrakt framforslad i buklastrummen på passagerarflygplanen blev ökningen mindre uppseendeväckande dramatisk, men ändå naggande goda plus 16 procent, vilket får betraktas som en stark återvändo till normala förhållanden.Kabinfaktorn för passagerare under november krympte med 2 procent, men för helåret fram till och med november blev det ändå något högre än i fjol. Den totala kabinfaktorn för hela Finnairs flygtrafik uppgick till 77 procent under årets 11 första månader, medan Asientrafikens kabinfaktor uppgick till 82 procent. Av alla Finnairs trafiksegment är det också Asientrafiken som fortsätter växa mest, med drygt 10 procentenheter.I övrigt fortsätter den fackligt anslutna kabinpersonalstrejken, även om Finnair har lyckats flyga ca 30 procent av sina samlade flygavgångar, och förflytta ca 45 procent av sina kunder resenärerna. Finnairs nye VD Mika Vehviläinen uppger att man strävar efter att finna en lösning på konflikten och har inlett informella samtal med finländska kabinpersonalens fackförbund SLSY och riksmedlaren i arbetsmarknadsfrågor.Att Finnair trots pågående strejk ändå lyckats avveckla så pass mycket av sin lufttrafik som ca 30 procent, förklaras av att man litar till inchartrad flygkapacitet från andra flygbolag, samt att en del av de kabinanställda strejken till trots ändå återgått i arbete.– Vi gör nu vad vi förmår för att öka trafikomfånget genom nya medel, framhåller Mika Vehviläinen:– Enligt min uppfattning är det orimligt att stänga ute Finnairs kunder och finskt näringsliv bara för att en nyckelgrupps oresonliga mål ska kunna tillfresställas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078