23948sdkhjf

Betongväggar tar tåget för miljöns skull

80 procent mindre CO2-utsläpp förskonas naturen från på sträckan Neubrandenburg – Västerås genom DB Schenkers val av räls- i stället för vägtransport av 12 500 ton betongväggar.

Fram till våren 2011 kommer DB Schenker att forsla runt 12 500 ton betongväggar från tyske byggelementtillverkaren Praefa GmbH i Neubrandenburg till olika byggen av flerfamiljhus i Sverige. För en snabb och smidig hantering vid lastning och lossning av byggelementen har Praefa investerat runt 75 000 euro, motsvarande drygt 750 000 kronor i svensk valuta, i containrar utvecklade för just detta godsslag.I en första del av projektet fram till slutet av juli levereras betongelement för 70 nya lägenheter på Lillåudden i Västerås. Ytterligare elementtransporter följer i augusti och oktober för nybyggen i Malmö och Stockholm. Schenker Deutschland AG ansvarar för hela transportkedjan: från hanteringen av tomma järnvägsvagnar till insamling av de lastade vagnarna vid Praefas betongelementfabrik i Neubrandenburg och vidare forsling med tåg och färja till Västerås. DB Schenker tar också hand om transporten från containerterminalen ända ut till byggarbetsplatsen. En första omgång om åtta specialcontainrar av ett totalt bestånd om drygt 400 sådana lastbärare anträdde färden mot Västerås tisdagen den 8 juni 2010.– Vi har genomfört den mest kostnadseffektiva lösningen för vår uppdragsgivare, en lösning som samtidigt också är det ekologiskt mest hållbara upplägget av projektet, försäkrar Hansjörg Rodi, styrelseordförande för Schenker Deutschland AG. Genom att utnyttja järnvägen på sträckan Neubrandenburg – Västerås i stället för landsvägstransporter, förskonar vi naturen från mer än 80 procent av koldioxidutsläppen (CO2) på denna sträcka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422