23948sdkhjf

SCT öppnar logistikcenter i Örebro för Billerud-frakter

SCT Transport bildar tillsammans med Tågfrakt och TM Terminal ett bolag som ska driva ett logistikcenter för omlastning och lagring av pappersprodukter från Billerud.

De tre parterna bildar bolaget Örebroterminalen AB, som kommer att hyra DHL:s före detta terminal i anslutning till järnvägen i Örebro. Terminalen, med 36 portar och en invändig yta av 13 600 kvadratmeter är försedd med spåranslutning både invändigt och utvändigt.- Billerud har tecknat ett avtal med oss som innebär att stora delar av deras exportvolymer av pappersprodukter som tillverkas vid Billeruds anläggning i Skärblacka, kommer att fraktas med vagnslaster från Skärblacka till terminalen i Örebro, säger Svante Altås, vd i SCT Transport till Transport & Logistik iDag/Transportnet.se. Sedan tidigare driver SCT Transport en containertågpendel mellan Göteborg och Örebro.- Pappersprodukterna som kommer med heltåg från Skärblacka till Örebro kommer att lastas om till containrar som ankommer till Örebro med SCT Transports containertågpendel, säger Svante Altås. Containertågpendeln fraktar därefter pappersprodukterna vidare till Göteborgs Hamn för vidare befordran till mottagare i stora delar av världen.All omlastning i Örebro sker inomhus och därmed minimeras risken för godsskador. Örebroterminalen kommer även att långtidslagra vissa pappersprodukter i Billeruds sortiment.- Det här upplägget drog igång under januari månad och innebär naturligtvis en utökning för oss, säger Svante Altås. Det nya upplägget innebär både ekonomiska och miljömässiga fördelar. SCT Transport är Skandinavens största förmedlare av containertransporter. Bolaget har 26 anställda vid huvudkontoret i Göteborg och platskontoret i Helsingborg. Omsättningen för 2009 beräknas uppgå till cirka 200 miljoner kronor. Bolaget förfogar över en flotta på cirka 140 dragbilar som ägs av dragbilsåkerier med placering i Göteborg, Helsingborg, Malmö, Åhus, Örebro, Motala, Stockholm och Södertälje.SCT Transport driver daglig containertågpendel på sträckan Göteborg till Örebro.- Importvolymerna är betydligt större än exportvolymerna när det gäller containertågpendlarna, säger Svante Altås. De nya pappersvolymerna från Billerud innebär bättre balans mellan import- och exportgods vilket naturligtvis är mycket välkommet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093