23948sdkhjf

Lindes bränslecelltruckar till Linde Gas

De första bränsledrivna gaffeltruckarna från Linde Material Handling har tagits i drift hos Linde Gas Division.

Som förste trucktillverkare i Europa har tyska Linde Material Handling GmbH i Aschaffenburg tagit upp tillverkning av bränslecelldrivna motviktstruckar i sitt produktprogram. Bränslecellstruckarna ingår som standard med omedelbar verkan under beteckningen kundanpassad option. Först att ta drift två sådana truckar är systerföretaget Linde Gas Division som framställer olika industrigaser i sin produktionsanläggning i Pullach.De två nu driftsatta bränslecellstruckarna baseras på Lindes batteridrivna 3-tons motviktstruck Linde E30, anpassad till dryckesindustrins höga enhetslaster med en förhöjd förarhytt för att säkra förarens sikt över lasten på gaffeln. Något som också behovs i Linde Gas produktion av specialgaser fyllda under högt tryck i långa gastuber förvarade upprätt stående i specialpall. Truckarna har utvecklats under de två senasta åren i samarbete med kanadensiska Hydrogenics, som tillverkar bränslecellerna, och Gruma Nutzfahrzeuge i Garching nära München, Lindes kontrakterade partner för underhåll av truckarna.I stället för det traditionella 80 volts traktionsbatteriet är truckarna utrustade med en bränslecell och en trycktank som rymmer 1,6 kg vätgas komprimerad till ett tryck av 350 bar. Den elektriska ström som vätgasen genererar används för att driva truckarnas elmotorer. För att utjämna strömförsörjningen vid höga strömtoppar i strömförbrukningen är truckarna också utrustade med s k supercaps, stora kondensatorer som tjänar som buffert mot strömspikar i strömförbrukningen, så som vid acceleration eller vid lyftrörelser.Precis som konventionella Linde-truckar är också dessa två CE-märkta enligt gängse EU-bestämmelser och tillåtna att framföras på allmänna vägar. Vad anbelangar prestanda står bränslecellstruckarna inte de motsvarande konventionella eltruckarna efter. Den ena av de två truckarna hos Linde Gas används för att förflytta gastuber mellan produktionshallarna och utlastningsplatsen för lastning på lastbilar, vilket inbegriper korsande av allmän väg. Den andra används i fabriksavdelningen där gasen under högt tryck fylls i gastuberna. Båda truckarna ersätter 3,5-tons dieseltruckar som tidigare användes inom dessa fabriksavsnitt.Att tanka vätgasen i truckarnas vätgastankar går snabbt och säkert på Lindes centrala tankstation för påfyllning av drivmedel, en process som uppges vara jämförbar med att tanka en konventionellt driven gaffeltruck. Vinsten med bränslecellsdrift består för Linde Gas del i absolut noll miljöskadliga utsläpp när truckarna är igång. Den enda restprodukt som klyvningen av vätemolyker ger upphov till är rent vatten, H2O. I jämförelse med batterdrivna truckar slipper Linde Gas hålla sig med en uppsättning skiftesbatterier att växla med mellan skiften, alternativt batteriladdning under ett antal timmar av 80-procentigt urladdade bly-syra-batterier, respektive de risker sådana batterier för med sig i form av den frätande batterisyran.Allt som fordras för att köra truckarna är halvannan timmas körlektion för föraren i truckarnas framförande, plus förstås sedvanligt truckförarbevis för att få framföra truck på den aktuella arbetsplatsen. Linde Gas bränslecellstruckar utmärks med en logotyp, FUELCELLPOWERED, på chassisidorna.I samband med leveransen av de två bränslecellstruckarna till Linde Gas överlämnade Marc Wehner, försäljningschef vid Linde Material Handlings Region Centraleuropa, en symbolisk guldnyckel modell större till dr Jens Schultz, chef för Specialgas-tillverkning Tyskland, under överinseende av Markus Bachmeier, chef för Hydrogen Solutions.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062