23948sdkhjf

6 timmars orderplockning kräver sin truck

Intensiv orderplockning i upp till 6 timmar långa pass får Lindes nya låg- och medelnivå-plocktruckar V08/N20Vi att bekänna färg.

Med upp till sex timmar långa pass utgör orderplockning det tyngsta och mest arbetsintensiva inslaget i akvarie- och terrariespecialisten JBL GmbHs verksamhet i centrallagret i Neuhofen, nära Mannheim, i tyska delstaten Pfalz. Därför var valet av kundföretag för praktisk fältmässig utprovning av tyske trucktillverkaren Linde Material Handlings nya generation låg- och medelnivå-plocktruckar, betecknade N20Vi/V08, ganska givet.Under närmare 50 år har det av Joachim Böhme i Ludwigshafen grundade JBL GmbH & Co KG – därav initialerna i företagsnamnet – utvecklat, tillverkat och levererat foder och mediciner till tropiska akvariefiskar, sköldpaddor, ödlor och ormar i form av flingor, pinnar och tabletter. Efter etableringen av sin egen husdjursaffär i Ludwigshafen utvecklades JBL till en av Tysklands största leverantörer av akvarier, terrarier och allt som hör till vård och skötsel av invånare av sådana habitat. 1984 flyttades företaget till nuvarande lokalisering i Neuhofen i delstaten Pfalz, och sedan har det bara rullat på.Från den tyska hemmamarknaden gick JBL vidare ut på export och säljer sina produkter numera i 65 länder världen runt om och sysselsätter idag 160 anställda på 130 orter. Med hjälp av 23 medarbetare i centrallagret i Neuhofen ser Peter Oberdorfer, ansvarig för lager och logistik vid JBL GmbH, till att förse sina drygt 4 000 återförsäljare världen runt med akvarier, terrarier, tilllbehör samt de egenframställda fodermedlen och medikamenterna till återförsäljarnas hyllor.Dagligen anländer upp till 20 fjärrekipage från JBLs underleverantörer med produkter för inlagring i det 10,5 m höga trucklagret, byggt 1994, och betjänat av en truckflotta av skjutstativtruckar, åkstaplare och plocktruckar. Ur lagret plockar JBLs medarbetare dagligen varor som fyller 800 helpallar, samt därtill expedierade i runt 500 mindre enskilda kollin, för uppställning till utlastning till väntande fjärrekipage fvb inhemska säljställen, respektive hamnar och flygplatser för export till europeiska grannländer, Asien, Australien och Sydamerika.Till skillnad från många andra äger JBL sin truckpark av skjutstativare, staplare och plocktruckar, samtliga av Lindes fabrikat. Lindes lokale återförsäljare Suffel svarar för löpande skadeförebyggande underhåll av truckarna samt reparationer. Peter Oberdorfer:– Suffels engagemang i underhållet av våra truckar är särskilt viktigt för oss, då vi i genomsnitt behåller truckarna i 60 – 72 månader (5 – 6 år).När det blev dags för fältmässig utprovning av Lindes nya generation låg- och mellannivå-plocktruckar V08/N20Vi, var JBLs plockintensiva verksamhet klart lämpad för test av olika egenskaper före definitivt fastlagd serietillverkning. JBLs plockare får sina plockorder via radio till en handledsfastspänd scanner i mobiltelefonformat och plockar varor upp till en nivå om 2,8 m, varför plocktruckarnas förarlyftande plattform har en lyfthöjd om 1,2 m, till vilket alltså plockarens egen längd om 1,6 m adderas.Den nya plocktruckfamiljen består av modeller med enbart lyftande förarplattform respektive modeller, hos vilka även gaffeln är höj-/sänkbar i tillägg till plattformen. Den första representeras av Linde N20Vi och är främst avsedd för lågintensiv plockning på låga nivåer, medan Linde V08 har rörlig gaffel och är avsedd för plockning på medelhög nivå och med högre intensitet i plockfrekvensen. Gemensamt för båda modellerna är max plocknivån om 2,8 m.JBLs truckförare/orderexpeditörer noterade snabbt ett mera generöst tilltaget utrymme för benen på förarplattformen för ökad rörelsekomfort, samt skålformat ryggstöd vid bakstammen på chassiet för avlastande ryggstöd under färd. Stöt- och vibrationsdämpande gummimatta som skonar rygg och knäleder uppskattades också, medan man av säkerhetsskäl tog till sig det nya körsättet med båda händerna på styrhandtaget för att hålla armarna innanför truckhyttens planprofil, ett körsätt som är tvingande då trycksensorer måste aktiveras på styrarmens båda styrhandtag, så att man inte kan styra med bara en hand innanför plattformsprofilen.Truckföraren och ”testpiloten” Gerhard Khoshaba missade inte heller notera att truckens hastighet automatiskt reduceras vid ingång till snäva svängar, liksom även vid färd med upplyft förarplattform – av säkerhetsskäl för att hindra trucken från att välta.Nöjda med de nya truckarnas köregenskaper, säkerhet och underhållsvänlighet har JBL GmbH & Co KG redan beställt tre exemplar för leverans till sitt centrallager i Neuhofen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066