23948sdkhjf

Fraktjumbo flyger svensk-norsk Haiti-hjälp

Med ytterst kort varsel har Kuehne + Nagel organiserat en charterflygning med svenska och norska hjälpsändningar från Arlanda natten till lördag.

Schweiziska logistikkoncernen Kuehne + Nagels mångåriga engagemang för olika hjälporganisationers hjäpsändningar till världens katastrofplatser har legat till grund för en snabbinsats för det jordbävningsdrabbade Haitis befolkning.Så förklarar Chris Cooper, vd för Kuehne + Nagels (K+N) svenska dotterbolag, för Transport iDag/transportnet.se det ovanligt snabba insatsen att organisera flygtransporten med samlastade förnödenheter från den svenska myndigheten för beredskapshjälp, MSB, och den Norska Kyrkan i Oslo natten mellan 15 och 16 januari 2010. En insats som börjar med snabbchartring av en Boeing 747-200F fraktjumbo med 100 tons lastkapacitet från amerikanska Connie Kalitta Air för flygningen mellan Stockholm-Arlanda (ARN) och Port au Prince (PAP) flygplats på Haiti, och avslutas med lossningen av flygpalletterna på destinationsflygplatsen.Däremellan ska allt ankommande gods prickas av, etiketteras och byggas upp på 96 x 125 tums aluminiumpalletter till flygfärdigt säkrade enhetslaster samt alla transportdokument och flygfraktsedlar (AirWaybills, AWB) skapas för de 600 kubikmeter (m3) kollin som sammantaget väger 98 ton – således med bara 2 ton till godo till 747-200:ans maximala lastkapacitet. Totalt rymmer planet 29 flygpalletter på sitt huvudlastdäck (main deck) samt ett antal LD-containrar i buklastrummet under main deck (Lower Deck-container) för- och akteröver om huvudvingbalken.Bland nödhjälpsartiklarna finns de sedvanliga filtarna och kläder, campingtält med hårda golv och övriga tillbehör så som matlagningsutensilier (kok-set), fältsängar och stolar. Vidare vattenreningstabletter, medikamenter och t o m en fyrhjulsdriven Toyota Landcruiser med 200 liter dieselolja från den Norska Kyrkan.– För dieselbränslet måste en separat AWB skapas, alldenstund det är DGR-klassat gods (Dangerous Goods), förklarar Leif Karlsson, chef för K+Ns Health Care Development i Norden och med bas i London till Transport iDag/transportnet.se. Och eftersom det är en så voluminös sändning, hela 600 kubikmeter, har vi engagerat båda flygfraktterminalerna, flygspeditörernas Cargo Center Airline Cargo Handling Sweden KB, respektive SAS Cargo-ägda Spirit Air Cargo Handling AB – Cargo Center respektive Spirit i dagligt tal.K+N:s katastrofhjälpspecialister under ledning av danskan Lonni Thomsen har under fredagen flugit in till ARN från logistikkoncernens globala center K+N Emergency Relief Center (ER), medan två av hennes medarbetare flugit raka spåret till Haitis huvudstad Port au Prince för att vara på plats när hjälpsändningen anländer via Dominikanska Republiken, vars clearance är nödvändig pga de kaotiska förhållanden som f n råder på Haitis flygplats.Den snabbinchartrade Boeing 747-200F fraktjumbon chartras in komplett flygfärdig med tre mans besättning och bränsle genom s k wet-leasing via K+N:s fraktplans-broker-team med god pejl över all världens tillgängliga charterfraktplan. – För snabba uppdrag av det slaget har vi god hjälp av vår Aviation Jour-avdelning som är i drift dygnet runt veckans alla dagar (24/7/365) för att arbeta fram all erforderlig dokumentation för sändningens säkra och korrekta stuvning (Weight & Balance) för en säker flygning och smidig lossning och friktionsfri mottagning, säger Leif Karlsson till Transport iDag/transportnet.se.Att flygningen utgår från Arlanda är också något utanför den normalt vedertagna rutinen för den här typen av hjälpflygningar. – Normalt brukar internationella hjälporganisationer kanalisera sina hjälpsändningar till de stora flygplatserna på kontinenten, dit allt gods styrs för samlastning, säger Chris Cooper till Transport iDag/transportnet.se. I så motto är den här sändningen ovanlig som utgår från avsides belägna Stockholm-Arlanda flygplats.Men eftersom den svensk-norska hjälpsändningen i det här fallet fyller hela fraktjumbons lastkapacitet, vinner man förstås värdefull tid på att lyfta den i luften kortaste vägen från hjälporganisationernas depåer än att först landsvägs-trucka den ned till kontinenten för att först därifrån anträda flygfärden. För Kalittas jumbobesättning tar det inte längre tid till Arlanda är exempelvis till Frankfurt eller Amsterdam. Fotnot: Kuehne +Nagels huvudkontor ligger i Schindelleggi strax utanför Zürich i Schweiz.Text: Paul E Branke

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047