23948sdkhjf

Sträckstaplare för mellanflöden

För containerterminaler som inte behöver Kalmars högpresterande reachstacker (sträckstaplare) har Cargotec utvecklat en lagom-modell med genomsnittliga prestanda, Kalmar DRF420–450L.

– En del av våra nya kunder har inte sådana driftsmässiga förhållanden i sin dagliga containerhantering, som skulle kräva våra mest högpresterande reachstacker-truckar, konstaterar Mikael Persson, ansvarig för Reachstackers and Empty Container Handlers vid finländska Cargotec-koncernen.I takt med att containeriseringen av världens godsflöden fortsätter, tillkommer ständigt nya kunder och nya marknader öppnar sig för containerhantering. Men långt ifrån alla har den typ av tung och intensiv hantering för vilken Cargotecs Kalmar-truckar är dimensionerade och därför har Cargotec utvecklat en mellanmodell av Kalmars sträckstaplare, betecknad DRF420–450L, utan att göra avkall på kostnadseffektiv, produktiv och flexibel containerhantering.Den nya modellens prestanda är anpassade till det dagliga containerstaplingsarbetet på terminaler som ingår i den kontinentala distributionskedjan och kännetecknas av en gynnsam nivå för total ägarkostnad. Speciellt vad avser drivmedelsförbrukning och underhåll uppges kostnaderna vara tilltalande låga. För underhållet tillhandahåller Cargotec underhållstekniker och reservdelsförsörjning världen runt, och tack vare nyligen genomförd korsvis utbildning av Hiabs och Kalmars underhållstekniker har Cargotecs underhållsnätverk expanderat.I sitt pressmeddelande påpekar Cargotec också att containerhantering medelst sträckstaplare (reachstackers) är en av de mest flexibla hanteringslösningarna. Teleskopbomtruckarna från Kalmar förmår hantera lastade containrar effektivt på begränsade ytor, s k ”trånga utrymmen”, utan avkall på föraren optimala sikt över den hanterade enhetslastbäraren. Med sin förmåga att komma åt containrar staplade i andra och tredje raden minimerar sträckstaplarna, eller teleskopbomtruckarna, det nödvändga antalet truckrörelser för hanteringsarbetets genomförande.Kalmar DRF420–450L lyfter upp till 45 ton i första radens, 30 ton i andra radens och 15 ton i tredje radens containerstaplar (eller stuvar). Trucken förmår lyfta containrar fem högt och containerna kan gripas med containeroket eller släppas i valfri vinkel understigande 90° vid angörning mot containerraden.Enligt Cargotec hanteras var fjärde container världen runt av en Kalmar containertruck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063