Återuppbyggandet av Francis Scott Key-bron i Baltimore blir både dyrare och mer tidskrävande än man först trodde.
Enligt Splash uppskattar Maryland Transportation Authority (MDTA) att projektet kommer att kosta mellan 4,3 och 5,2 miljarder dollar (40,7- 49,2 miljarder svenska kronor) – mer än dubbelt så mycket som den tidigare prisuppskattningen på 1,7 till 1,9 miljarder dollar. Samtidigt förväntar sig myndigheterna nu att bron kommer att återuppbyggd först 2030.
Stigande materialpriser
Enligt myndigheterna i Maryland beror de ökade kostnaderna bland annat på högre materialpriser, strängare konstruktionskrav och ett nytt skyddssystem som är tänkt att förhindra en upprepning av olyckan.
Enligt MDTA:s tillförordnade transportminister och ordförande Samantha Biddle kommer vart och ett av de nya skyddsbarriärerna runt brons bärande pelare att vara betydligt större än tidigare för att mildra stötkrafterna från dagens större containerfartyg.
Stängde hamnen i två månader
Bron kollapsade den 26 mars 2024 när containerfartyget ’Dali’ förlorade elförsörjningen och körde in i ett stödjande brospann. Sex byggnadsarbetare miste livet, och sjövägen till en av de största import- och exporthamnarna för bilar i USA stängdes av i nästan två månader.
Fartyget chartrades av Maersks amerikanska dotterbolag, Maersk Line Limited, för trafik mellan Baltimore och Asien, men ägdes av Grace Ocean och drevs av Synergy Marine Group i Singapore. Delstaten Maryland begär fortfarande skadestånd från de två sistnämnda företagen för grov vårdslöshet i samband med olyckan.
MDTA förväntas publicera en slutlig rapport om orsaken till olyckan senare i år.