Bring satsar på HCT-ekipage
I december 2023 blev det tillåtet att på vissa utvalda vägar köra 34,5 meter långa lastbilar, så kallade HCT-fordon. Transportnet har intervjuat flertalet åkerier som valt att satsa på de längre ekipagen, och nu har Bring tagit 16 ekipage i drift.
– Jag får tänka till mycket eftersom bilen är så pass mycket längre än en vanlig lastbil. Det blir en annan körning – särskilt vid rondeller och backning, säger Victoria Deichmann, chaufför för Bring, i ett pressmeddelande.
Hon kör en av lastbilarna som kan transportera upp till 50 procent mer gods jämfört med en lastbil på 24 meter.
Bring skriver att de fått göra anpassningar i och med de längre fordonen, bland annat har en ny lastbilstvätt byggts på en av företagets anläggningar.
– Det är en viktig del av vårt arbete för att minska klimatpåverkan och samtidigt möta våra kunders ökande transportbehov. Genom att använda längre fordon kan vi flytta mer gods med färre körningar – vilket minskar både utsläpp och belastning på vägnätet, säger Erik Roth, koncerndirektör på Bring, i en kommentar.
Vägnätet som Trafikverket öppnade upp i december 2023 mäter 590 mil statliga vägar, därtill finns kommunala vägar som tillåter längre lastbilar. Enligt myndigheten minskar de längre ekipagen utsläppen från trafiken med fyra till sex procent, jämfört med kortare fordon.
Artikeln är en del av vårt tema om HCT- fordon.