23948sdkhjf

Finska spår ska få europeisk standard

Finland har rysk spårvidd på sin järnväg. I ett nytt projekt ska den nu anpassas till europeisk standard.

Rysk sdpårvidd försvårar Nato-förstärkningar i Norden. Men nu ska det bli ändring på det. Finland har beslutat om att övergå till europeisk spårvidd med start i landets norra delar, rapporterar DN.

– Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering, säger kommunikationsminister Lulu Ranne (Sannf) till HBL.

Moldavien och Ukraina har redan inlett ett arbete med att anpassa sin spårvidd. 

– Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering. Kommissionen väntar på att Finland ska gå framåt i det här, säger hon.

Det är framför allt sträckan norr om Uleåborg som är prioriterad. Den sträckan väntas komma med en nota på 1,5 miljarder euro.

Per Skoglund Universitetslektor på svenska Försvarshögskolan och specialist på logistik- och infrastrukturfrågor säger till DN att det är allra viktigast att Finland får europeisk spårvidd på ett antal järnvägssträckor.

Om Finland behöver Natoförstärkning är ett scenrio att dne kommer till isfria hamnar i Norge för att därefter transporteras genom Sverige. Då vill man slippa en behöva lasta om soldater och materiel i norr.

 – Man vill inte ha tåg stillastående, säger Per Skoglund och jämför med Ukraina, där tågen är i rörelse hela tiden, säger han.

En annan lösning enligt honom att binda samman ett finländskt spår med Europavidd till Rail Baltica, som knyter ihop de baltiska staterna med Polen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094