23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nu blir Göteborgs hamn djupare

Göteborgs hamn ska bli djupare. I början av veckan sattes spaden i jorden.

I måndags sattes spaden i backen för projektet Skandiaporten, ett kajförstärknings- och farledsfördjupningsprojekt som legat på hamnens planeringsbord i drygt tio år.  

– När det här projektet är färdigställt vid årsskiftet 2027-2028 kommer Sveriges näringsliv att ha bättre transportförutsättningar och vara bättre sammanlänkat med resten av världen. Det i sig innebär att Sveriges konkurrenskraft ökar, vilket är drivkraften och målbilden för oss i Göteborgs hamn, säger Göran Eriksson, vd på Göteborgs Hamn AB, i en kommentar.

Fakta Skandiaporten

Planerad fördjupning: Från 13,5 upp till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.

Dimensionerande fartyg: Längd 430 m, bredd 65 m och ett djupgående på 17,5 m.

Budget: 2,8 miljarder kronor (2017 års kostnadsläge), varav Göteborgs Hamn AB (Göteborgs kommun) står för 1,25 miljarder kronor. Göteborgs Hamn AB har tidigare även delgivits EU-stöd för delar av projekteringen via fonden Connecting Europe Facilities.

Muddringsbehov: cirka 11 miljoner kubikmeter.

Tidplan: Byggstart kajförstärkning: feb-mars 2024. Muddringsarbeten farleden: Q3 2026.

Färdigställande: Q42027/Q12028.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094