23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

El är vägen framåt för Martin & Servera

Nu växlar Martin & Servera upp takten på omställningen. Inom två år ska de sätta 40 ellastbilar i drift på vägarna.

Redan inom två ska Martin & Servera Logistik ha runt 40 ellastbilar i drift och egen laddinfrastruktur på terminal, det skriver grossistjätten i ett pressmeddelande. 

Idag består drivmedelskombinationen av biogas, diesel och el i fordonsflottan varav biogas är huvuddelen. Men nu stavas vägen framåt eldriven distribution. Första fasen, 2024–2026, gäller distribution från Norrköping samt från Enköping i Stockholm och Mälardalen. Investeringar ska göras i infrastruktur för laddning på egna terminaler. Dessutom ska de dieselfordon som pensioneras ersättas med eldrivna fordon i första hand. Till sist ska investeringar göras i fordon med stora batterier som kan kombinera närdistribution med längre frakter – detta för att öka nyttjandegraden för ellastbilarna som kostar mer att köpa in, men är billigare i drift.

Dieselbilarna planeras vara helt utfasade till 2028. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063