23948sdkhjf

Ståljätten blandar sig i debatten om en ny Öresundsförbindelse

Ståljätten SSAB ser fram emot att Fehmarnförbindelsen öppnar, men tunneln får ingen effekt utan en ny förbindelse över Öresund, menar de.

Den här artikeln kommer från Transportnets systertidning FemernNews.

Nordens största producent av handelsstål, SSAB, blandar sig nu i debatten om en ny Öresundsförbindelse.

Detta sker i en artikel på Europaspåret, som är ett projekt om en eventuell ny förbindelse.

Enligt Magnus Eliasson, järnvägstrafikchef, SSAB, kommer Fehmarnförbindelsen att ha en positiv effekt på företagets transporter till kontinenten genom kortare restider jämfört med tågfärjorna.

– Kapacitetsmässigt är det också positivt men det får först genomslag i kombination med ny Öresundsförbindelse som också ökar godskapaciteten, säger han i artikeln.

SSAB transporterar 200 000 ton gods över Öresundsförbindelsen varje år.

Det motsvarar ungefär 3 300 järnvägsvagnar. Samtidigt skickas dubbelt så mycket gods med de sydsvenska tågfärjorna från Trelleborg.

Problemet är bland annat tyskt. Vid Kielerkanalen finns viktrestriktioner som gör att flera av transporterna är för tunga för att åka genom Jylland och vidare ner till Tyskland.

När Fehmarnförbindelsen öppnar 2029 skapas en kortare väg för godstransporter mellan Sverige och kontinenten, men bara om det också finns mer kapacitet över Öresund.

SSAB är en del av en större industrisatsning i norra Sverige, där det arbetas med hållbara lösningar inom bland annat fossilfritt stål. SSAB siktar på att bli den första tillverkaren av fossilfritt stål 2026.

Koncernen har produktion i Luleå, Borlänge och Oxelösund.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095