23948sdkhjf

SAS-krisen: ”SAS Cargo fortsätter med business as usual”

SAS Cargos verksamhet fortsätter som vanligt efter att moderbolaget nu är delägt av France Air, som har en egen flygfraktsdivision.

Anställda och ledning på SAS Cargo kan andas ut efter gårdagens räddningsinsats av moderbolaget SAS.

Efter tre år på randen till konkurs gick ett konsortium bestående av fyra parter in och investerade 12,9 miljarder kronor i SAS. På så vis räddades både moder- och dotterbolag från en förestående konkurs.

Och även om SAS får en ny ägargrupp med den nya satsningen – där den tidigare konkurrenten Air France ingår – kommer det inte att förändra något i verksamheten på SAS Cargo.

– SAS Cargo fortsätter med business as usual, informerar SAS pressavdelning Transportnets systertidning SCMNews

Det kommer alltså inte direkt att ha någon betydelse för SAS Cargo att 20 procent av moderbolaget ägs nu av Air France, som har en egen flygfraktdivision.

Här är den nya ägargruppen:

Konsortiet Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest och danska staten investerar 12,9 miljarder svenska kronor i SAS för att rädda företaget från konkurs.

De fyra parterna delar nu SAS mellan sig enligt följande:

* Danska staten ökar sin ägarandel till 25,8 procent.

* Castlelake får en ägarandel på 32 procent.

* Flygbolaget Air France får en ägarandel på 20 procent.

* Den danske affärsmannen Henrik Lind får genom bolaget Lind Invest nästan 9 procent.

Ritzau

Guldägget på SAS

Det finns också saker som skulle kunna tyda på att det kan vara en bra affär för den nya ägargruppen att låta SAS Cargo fortsätta verksamheten som tidigare.

Medan hotet om konkurs länge hängt tungt över SAS har dotterbolaget de senaste åren levererat bra årsresultat i tresiffriga miljonbelopp.

2022 landade SAS Cargo till exempel ett resultat på nästan 340 miljoner svenska kronor. Det är det bästa resultatet på fem år och betydligt över resultatet 2021, som låg på 182 miljoner svenska kronor.

Och även om SAS Cargo i denna rapport betonade att marknadsförutsättningarna för flygfrakt förmodligen skulle bli mindre gynnsamma i år, tydde allt på att det största hotet mot bolaget var den instabila situationen hos moderbolaget.

Med de nya investerarna i SAS verkar det hotet nu ha avvärjts. Åtminstone för stunden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047