23948sdkhjf

(El-)Vägen utstakad för Scania

Ett historiskt ögonblick, så beskriver Scania sin invigning av batterimonteringen. Batterimontering är placerad intill chassimonteringen i Södertälje med tanken att effektivisera tillverkningsflödena.

– Jag är oerhört stolt över alla medarbetare som verkligen har gått in för att göra detta möjligt, säger Christian Levin, koncernchef och vd för Scania och Traton Group, i samband med invigningen.

Scania har som målsättning att hälften av alla fordon som säljs 2030 är eldrivna. Med batterimonteringen har Scania en viktig pusselbit för att skynda på övergången till elektrifiering.

– Övergången till elektrifierade lösningar är den största förändringen i vår transporthistoria och 2023 är det år då detta verkligen tar fart. Detta visas tydligt av de initiativ som avlöser varandra, och investeringen på 1,5 miljarder kronor i den nya batterimonteringen utgör ett sådant, säger Christian Levin.

I april kunder Scania och Northvolt avslöja den battericell som de utvecklat gemensamt som är särskilt konstruerad för tunga transporter. Cellen tillverkas på gigafabriken Northvolt ETT och kommer att monteras till batteripack i den nya 18 000 kvadratmeter stora fabriken i Södertälje. Det möjliggör att serietillverkningen av Scanias elektrifierade premiumlastbilar för regional transport kan påbörjas.

På batterimonteringen kommer det att arbeta 550 medarbetare och fabriken är högt automatiserad, från inkommande gods genom hela produktion till leverans. Batterimonteringen är placerad i anslutning till chassimonteringen för att skapa snabba och effektiva tillverkningsflöden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172