Alfredsson Energy med öppen laddkapacitet på 1200 kW i Norrköping
Alfredsson Transport och systerbolaget Alfredsson Energy har öppnat en av Sveriges mest avancerade laddparker för tung trafik i Norrköping. Med kapacitet upp till 1200 kW, MCS-laddare och öppet dygnet runt vill företaget påskynda elektrifieringen och erbjuda en resurs för hela branschen.
Elektrifieringen av tung trafik kräver att infrastrukturen byggs ut – och Alfredsson Transport har valt att själva ta initiativet. I Norrköping finns nu en ny laddpark med plats för åtta lastbilar, utrustad med en av Europas första MCS-laddare som klarar de mest krävande fordonen.
– Det här är den första och största laddparken för lastbilar i sitt slag i Sverige. Vi har plats för åtta lastbilar, inklusive en MCS-laddare, en av de första i Europa, som klarar de allra tyngsta och längsta ekipagen, säger Erik Alfredsson, VD för Alfredsson Transport och Alfredsson Energy.
Anläggningen är öppen dygnet runt, inte bara för företagets egna elfordon utan också för branschkollegor och privatpersoner. Laddkapaciteten startar på 300 kW och går upp till hela 1200 kW. Med kompletterande investeringar i batterier och solceller har Alfredsson Energy byggt en komplett lösning för framtidens behov.
– Vår park är inte bara en resurs för våra egna lastbilar, utan vi vill också vara en del av lösningen för branschen i stort. Här finns plats för allt från tung trafik till personbilar, och vi erbjuder även bekvämligheter som lunchrum, duschar och möjlighet att boka laddplatser, förklarar Erik.
Med bidrag från Energimyndigheten och egna investeringar har man lagt grunden för en laddhubb som kan fungera som nav mellan Stockholm och Jönköping. Här hoppas man inspirera fler att våga ta steget till elektrifierade transporter.
– Det är lite av “hönan och ägget-problematiken” – vi och våra branschkollegor kan inte köpa fler eldrivna lastbilar om det inte finns infrastruktur för att ladda dem. Samtidigt bygger ingen laddinfrastruktur utan efterfrågan. Nu har vi tagit första steget. Med en strategiskt placerad laddhubb mellan Stockholm och Jönköping hoppas vi fler vågar investera i elfordon.
Satsningen innebär också starten på ett nytt affärsområde för Alfredsson Energy, där laddparken i Norrköping utgör första byggstenen. Företaget välkomnar alla aktörer i Mälardalen att använda anläggningen och ser fram emot att utveckla verksamheten vidare.
– Vi vill inte bara vara det bästa laddalternativet för tung trafik, vi vill också visa att det går att skapa en lönsam affär av det här. Det här är framtiden, och vi är redo att leda vägen, avslutar Erik.