23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

När du får ett behov av flytthjälp!

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Ibland uppstår ett behov av flytthjälp och att anlita en flyttfirma.

Ibland uppstår ett behov av flytthjälp och att anlita en flyttfirma. Vi har kanske inte tid eller transportmöjligheter eller kanske inte den personliga styrka som behövs för att bära tunga saker. Det finns en rad olika situationer där vi kan behöva lite hjälp på vägen.

Några exempel nedan:

  • Flytt av möbler och bohag
  • Kontorsflytt
  • Pianoflytt

    Andra saker som kan behövas i samband med att vi flyttar eller förändrar vissa saker.

    Magasinering/Lagring av saker kortvarigt eller under lång tid
  • Containerhyra
  • Uthyrning av släp
  • Lämpliga flyttkartonger

Behov av:

  • Specialtransporter
  • Säkra transporter
  • Erfarna och pålitliga flyttfirmor

Bostad, möbler och husgeråd

Alla kommer vi någon gång i livet till det läget att vi måste flytta från en bostad till en annan. Behovet av storlek på boendet avgör ofta vart vi bor. Vi flyttar hemifrån, vi flyttar ihop med en kär, vi skaffar barn, barnen flyger ur boet, vi blir gamla och behöver mindre utrymme. Alla dessa flyttar kräver olika storlekar på bostaden. Första flytten hemifrån föräldrahemmet kanske går bra att göra själv. Packa ner det viktigaste i bilen och flytta in. Släktingar och vänner kommer ofta och hjälper till med ytterligare möbler.

Sen växer familjen, mer och mer prylar och möbler köps in. Rätt som det är behövs en större bostad igen. Det är nu behovet av flytthjälp blir mer påtagligt. Ni är mitt uppe i era karriärer, har kanske fått barn och att flytta allt bohag mitt i allt kan bli rörigt. Det är nu behovet av att hyra in en flyttfirma blir aktuellt. 

Då kan ni släppa pressen och stressen det innebär att bära, lasta, täcka för regn och rusk. Transportera med släpvagn, hålla koll så det inte blir övervikt, att föraren har rätt körkort för att dra släp m.m. Allt detta kan ni släppa och istället fokusera på att planera så flytten flyter på bra, att ömtåliga och värdefulla saker får rätt behandling. Planera in hur det nya hemmet ska möbleras och inredas. Göra allt det roliga som det innebär med en ny bostad och det efterlängtade nya hemmet för familjen.

En flytt innebär att komma till något bättre och inspirerande, låt då den praktiska och fysiska flytten av alla saker skötas av proffs, som har gjort detta i åratal och vet hur det ska göras.
Ring en flyttfirma.

Kontorsflytt

Driver du företag så är det jätteviktigt att flytten sker snabbt och effektivt. Detta för att medarbetare i företaget snabbt ska kunna komma igång med arbetet igen på den nya arbetsplatsen. Det kan handla om att det måste vara en fungerande arbetsplats från en dag till nästa dag. Löner är dyra och försäljningsbortfall är mycket kostsamma och att hålla kontoret stängt kan göra att företaget tappar kunder. 

En snabb flytt är viktig men planeringen inför flytten är ännu viktigare.

  • Vilka saker måste användas in i det sista innan flytten?
  • Vilka saker måste finnas på plats när kontoret öppnar på ny adress?
  • Är telefon inkopplad på nya adressen?
  • Finns internetanslutning och fungerar?
  • Är det planerat hur möbler ska stå?
  • Är leverantörer och kunder meddelade om att företaget har ny adress snart?

Att anlita en pålitlig flyttfirma

Det är viktigt att du hittar en bra flyttfirma. Möbler och värdesaker ska flyttas på ett säkert och smidigt sätt. Det innebär ofta mycket bärande i trappor och i hissar upp och ner. Det är lätt att stöta hörn och skrapa möbler mot vassa kanter. Glas och andra ömtåliga saker kan gå sönder. Ofta är det tidsnöd för att hinna flytta ut alla saker under dagen för lastbilen måste iväg. Allt det här ställer krav på att den som utför flytten har erfarenhet och är varsam. Anlita etablerade flyttfirmor som har varit i branschen länge, för dom har den erfarenhet som krävs. Kontrollera att det finns försäkringar som täcker olyckshändelser, både vid flytten men även ute i trafiken.

Att hitta en bra flyttfirma

Att anlita rätt flyttfirma blir viktigt och än viktigare ju mer och värdefullare saker som ska flyttas.
Sök flyttfirma på nätet och sök på ditt ortsnamn eller närmaste större ort. Det behöver inte betyda att närmaste lokala firma är den bästa, fråga på flera företag. Ibland finns formulär att fylla i, ibland får du förklara i ett mejl vad du behöver hjälp med. Förklara så utförligt du kan om vad som ska flyttas, vart det ska flyttas, hur många trappor och hissar på båda ställena som finns.

Utvärdera sedan de svar ni får utefter pris men även kvaliteten på flytten.
Kommer alla saker fram hela och i tid tex?

Bra att veta inför, under och efter flytten.

ATT GÖRA FÖRE FLYTTEN:

  • Använd riktiga hållbara kartonger, undvik billiga kartonger som går sönder och ej går att stapla. Flyttfirmor hyr ofta ut stabila kartonger till bra pris som ej går sönder och gör flytten säker.
  • Montera ner saker som sitter fast, tex, paraboler, vägghyllor och annat som är fast monterat. Ta ner gardiner.
  • Montera isär möbler som är för breda för dörröppningarna.
  • Montera isär elektrisk utrustning
  • Lägg undan privata saker som värdepapper, pengar, smycken och annan privat egendom i eget handbagage som inte ska med i flytten.
  • Ta vara på nycklar till både den gamla och nya bostaden
  • Ställ undan städmaterial som du ska ha för städning
  • Märk tillhörigheter som står där det finns annans egendom
  • Töm kylskåpet
  • Rengör maskiner som ska flyttas, tex trädgårdsmaskiner. Töm tankar på bensin och töm vatten ur slangar. Rengör grillar.
  • Lägg skydd på golven om du har ömtåliga golv, tex gamla mattor.
  • Gör särskild anmälan på gods som har ett värde på mer än ett halvt basbelopp

ATT GÖRA UNDER FLYTTEN:

  • Meddela flyttpersonalen vilka möbler m.m. som är ömtåliga samt vilka saker som eventuellt inte ska flyttas med
  • Kontrollera att allt är med innan flyttbilen åker iväg
  • Gör en skiss över nya bostaden vart dom olika sakerna ska ställas.
  • Se till att du har nödvändiga personliga saker du behöver tillgängliga under flytten så att dom inte hamnar i flyttlasset.

ATT GÖRA EFTER FLYTTEN:

  • Ring flyttfirman om du har hyrt kartonger och meddela när och vart dom kan hämtas
  • Anmäl snarast eventuella skador eller saknade delar till flyttfirman

Hur ska saker packas?

  • Packa tätt och fyll ut tomma utrymmen med tidningspapper och dylikt
  • Packa tunga saker underst och lätta saker överst
  • Ta ner lösa hylldelar, tejpa eller snöra ihop dem
  • Rulla ihop mattor och andra långa saker, tejpa eller snöra ihop
  • Böcker packas liggande, rygg mot rygg. Stapla max upp till bärhandtagen på kartongen. Avsluta genom att fylla på med mjuka saker överst. Tex, sängkläder, lakan, kuddar och dylikt
  • Ställ tallrikar på högkant med något mjukt under och lägg makulatur emellan. Glas packas in i makulatur
  • Stapla kartonger tre och tre, den tyngsta överst
  • Lampskärmar demonteras och läggs i kartonger med emballage
  • Lås skåpsdörrar så de ej går upp, ta bort nyckeln. Blommor packas i öppna kartonger
  • Kartonger ska vara fulla, men ej överfulla
  • Kläder och sängkläder kan ligga kvar i lådor i byråer m.m.

Kom även ihåg att:

  • Beställa flyttning av telefon
  • Beställa eftersändning av post
  • Anmäla flytt till adressandring.se eller 020-979899
  • Säga upp sophämtning och andra abonnemang
  • Skicka flyttkort till släkt och vänner

Saker som oftast inte ingår i normal flyttning eller som flyttfirman kan ta ansvar för:

  • Blommor och krukväxter
  • Frysvaror
  • Husdjur
  • Bilar och båtar
  • Farliga ämnen, brandfarliga ämnen och explosiva

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.063