23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Skillnader mellan 1PL, 2PL och 3PL

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

3PL (tredjepartslogistik) är inget nytt, men var kommer 4PL in i bilden och finns det några andra varianter du borde känna till?

Här är en sammanfattning som beskriver tre olika typer av logistikoperatörer. Vi går igenom vad som skiljer dem åt vid hantering av leveranskedjor, distribution, lager och transport.

Det här är 1PL
En leverantör av förstapartslogistik är alla olika företag som transporterar gods, som till exempel en tillverkare som levererar till kunder eller en butik som själva plockar upp varor från tillverkaren. Enkelt uttryckt hanteras hela logistik- och distributionsprocessen internt av verksamheten. Den här metoden för logistik är relativt ovanlig eftersom de flesta företag lägger ut sin logistikverksamhet till externa leverantörer.

Fördelar med 1PL
- Fullständig kontroll av logistik- och fullbordan

- Kontroll av kvalitetsprocesser

- Kontroll över förpackningar och transport

Nackdelar med 1PL
- Verksamheten måste äga och vara ansvarig för varje aspekt av logistikprocessen

- Det är dyrt och kräver ytterligare infrastruktur, personal, utrustning etc.

- 1PL-metoden används vanligtvis av stora företag som har volym och infrastruktur för att hantera hela sin leveranskedja internt.

Det här är 2PL
Andrapartslogistik innebär att ett logistikföretag tar hand om ett företags transporter i leveranskedjan och ansvarar för att få ett företags varor från punkt A till B. 2PL-företag hyr ut transportutrustning som till exempel lastbilar, fartyg eller flygplan till företag. De kan även bli kontrakterade för att transportera gods. En logistikleverantör som endast transporterar varor över en viss del av leveranskedjan kan också klassificeras som 2PL. 2PL passar företag som vill att ett segment av leveranskedjan hanteras externt, som till exempel transport från ett lager till en docka, men som föredrar att hantera andra delar av leveranskedjan internt.

Fördelar med 2PL
- Flexibilitet när det gäller vilka komponenter i leveranskedjan som läggs ut

- Olika transportsätt tillgängliga

Nackdelar med 2PL
Vanligtvis inte en fullständig logistiklösning

Det här är 3PL
En operatör som erbjuder tredjepartslogistik kan ta hand om alla eller några utvalda delar av leveranskedjan. 3PL är lämpade för små till medelstora företag som vill dra nytta av driften av ett externt logistikföretag, men som ändå vill ha viss kontroll över leveranskedjan. Några av de tjänster som 3Pl-företag erbjuder inkluderar:

- Lagring och hantering av lager

- Plockning och packning

- Spedition

- Sändning/distribution

- Tullmäklare

- Avtalshantering

- IT-lösningar

- Cross-docking

Fördelar med 3PL
- Rätt 3PL kan spara tid och pengar genom stordriftsfördelar (t.ex. fraktpriser)

- Både lokal och internationell distribution fungerar med 3PL och du kan få snabbare leverans genom att dra nytta av deras lagerplatser.

- Det passar en snabbväxande verksamhet med stora ordervolymer

- Du kan välja att kontrollera kundservice och returer

Nackdelar med 3PL
- Du har mindre kontroll över ditt lager och kundupplevelsen

- Att hitta rätt leverantör som du kan lita på kan vara tidskrävande

- 3PL kan vara dyrt, särskilt när du bara har några beställningar

- I allmänhet hanterar 3PL-leverantörer inte förgängliga, farliga eller brandfarliga varor

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.189