23948sdkhjf

Göteborgs hamn möjliggör mellanlagring av gods

Gods på väg till Sverige i främst containers kan behöva mellanlagras. Nu kan ett antal railport-teminaler ta hand om godset i väntan på transport till dess slutstation.

En hastig förändring i efterfrågan på svenskt importgods i coronavirusets spår har lett till att redan orderlagt gods på väg till Sverige i främst containers kan behöva mellanlagras. Göteborgs hamn har därför tagit fram en lösning inom ramen för hamnens railportsystem. Ett antal railport-terminaler med direkt järnvägskoppling till Göteborgs hamn står nu redo att mellanlagra containers och trailers, närmare godsets slutdestinationer.

Långa ledtider på framför allt transoceant gods kombinerat med snabba förändringar till följd av coronapandemin har bland annat lett till svårigheter att prognosticera importgodsets flöden. Vid överleveranser skapas en tillfällig obalans i tillgång och efterfrågan och då behöver godset lagras – helst i närheten av slutdestination för snabb leverans till hyllan vid återfunnen balans.

Tack vare samarbetet mellan Göteborgs hamn och en rad railport-terminaler anslutna till Göteborgs hamns railportsystem har mellanlagringsytor identifierats runt om i Sverige, nära stora importlagerkluster i det svenska inlandet. Till dessa platser kan importgodset transporteras direkt från Göteborgs hamn via järnvägssystemet Railport Scandinavia. Även Logent ports and terminals har ytor i Göteborgs hamn för tillfällig uppställning.

– Vi har fått ett otroligt gensvar där inlandsterminalerna såväl som Logent säger att man har goda möjligheter att ta emot containergods såväl som trailers för tillfällig uppställning. Vi är glada att vi tillsammans kan erbjuda detta i dessa tider som kräver hög grad av flexibla lösningar och nytänkande, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109