23948sdkhjf

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Trafikverkets utredning pekar ut möjligheterna för konkurrenter att samlasta gods.

Trafikverket har släppt en delrapport i sitt regeringsuppdrag att utreda så kallade horisontella samarbeten i transportsektorn. Målet är att öka effektiviteten i sektorn, genom att skapa större möjligheter för samlastning och att fylla tomma returtransporter.  

I sin rapport har Trafikverket intervjuat representanter från transportköpare, transportförmedlare, transportörer och aktörer som tillhandahåller administrativa affärssystem och tjänsteplattformar med integrerade transporter. Man har också tittat närmare på den akademiska litteraturen. 

Om det ska gå att samarbeta kring transporter behöver företagen dela sina data. Här visar Trafikverket att det är tekniskt möjligt att genomföra, inte minst då de etablerade affärssystemen redan innehåller de data som behövs för att samordna transportflödena. 

Man ser också att ett framtida system skulle behöva utvecklas och förvaltas av en neutral organisation som har allas förtroende. Här finns det en del juridiska utmaningar att lösa så att man inte krockar med konkurrenslagstiftningen. Om en myndighet står för plattformen måste man också förhålla sig till offentlighetsprincipen.  

Det är inte heller så att branschens företag helt ovillkorat vill dela med sig av sina transportdata. De vill främst se en tydlig nytta för den egna organisationen och att man verkligen kan få kontakt med potentiella samarbetspartners. Transportköpare är generellt mer positivt inställda än transportförmedlarna och transportörerna.  

Per Bondemark, ordförande i Näringslivets transportråd, som samlar landets stora transportköpare är positiv till utredningen. 

– Det är glädjande att regeringen har lämnat uppdraget till Trafikverket och att Trafikverkets delrapport nu indikerar att det finns potential i horisontella samarbeten. Delrapporten visar också på att det finns förutsättningar att använda öppna data för att skapa ökad transporteffektivitet, det vill säga hållbarhetsnyttor som går hand i hand med kommersiella nyttor. Det saknas inte utmaningar för att göra verklighet av horisontella samarbeten och öppna data på nationell nivå och det är därför viktigt att det fortsatta arbetet anger en väg framåt där varuägare, transportföretag, myndigheter med flera kan samverka för att skapa mer hållbara transportsystem, säger han till Transportnet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125