23948sdkhjf

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Två procents ökning av godset totalt, men det lastade godset minskar.

Trafikanalys släpper nu statistiken för godshanteringen i svenska hamnar under 2018. Totalt rör det sig om en ökning med två procent jämfört med året innan. Det betyder dock inte att det bara är svarta siffror i kolumnerna. 

Medan det lossade godset ökade med sex procent till 99 miljoner ton, minskade det lastade godset med två procent till 80 miljoner ton. Den totala godshanteringen landar alltså på 179 miljoner ton. Största godsslaget är flytande bulk följt av roroenheter, torr bulk, det som kallas annan last och sist containrar. 

Trafiken som går mellan svenska hamnar ökade också under året till 25 miljoner ton. Den lossade vikten var tolv miljoner ton, en ökning med fyra procent. Det lastade godset i inrikestrafiken ökade med sju procent, till 13 miljoner ton. 

Av sekretesskäl redovisar Trafikanalys inte sin statistik per hamn, men den största godsmängden går på Södra ostkusten, även om sträckan minskade med fyra procent. Näst störst godsflöde går mellan Norrtälje och Nynäshamn, en sträcka som ökade med tolv procent. 

Även när det gäller inrikes lastad godsvikt är Södra ostkusten störst. Näst störst är sträckan Stenungsund–Strömstad. 

De inrikes rutterna stod för 7,3 miljarder tonkilometers godstransportarbete. De inre vattenvägarna, Göta kanal, Vänern och Mälaren, står endast för 18 miljoner tonkilometer. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127