23948sdkhjf

BDX styrelse kritiserar skatt på avstånd

Styrelsen i BDX med huvudkontor i Luleå – ett av landets största åkar- och maskinentreprenörsägda bolag – riktar nu i ett debattinlägg kritik mot regeringens planer på att införa vägslitageavgift, kilometerskatt eller vägskatt för lastbilar.
Debattinlägget finns publicerat här nedan:
”Vägslitageavgift, kilometerskatt eller vägskatt. Kärt barn har många namn brukar man säga. I det här fallet finns det inte mycket kärt i det här namnet. Inte om man ämnar bo utanför storstäderna i alla fall.
Vi nöjer oss med att kalla förslaget för vägslitageavgift och konstaterar med det att ytterligare en avgift läggs på transportnäringen i allmänhet och åkerinäringen i synnerhet. Å andra sidan är det inte en riktigt korrekt bedömning. De förslag som har läckt ut har visat på siffror som sträcker sig allt från 14 kronor milen till 26 kronor milen. Oavsett var det landar är det en hög siffra. En väldigt hög siffra. Om vi räknar på den lägre siffran räknar regeringen med en intäkt på cirka fyra miljarder kronor, en intäkt som flerfaldigt överstiger kostnaden för vägslitaget från tunga lastbilar. Det pratas också om att endast en av dessa fyra miljarder ska användas till infrastruktursatsningar, resten går rakt in i statskassan. Därmed kan vi konstatera att det snarare rör sig om en finansiell beskattning än en vägslitageavgift.
Detta i en situation där svensk åkerinäring och dess företagare redan har en drös andra skatter att förhålla sig till. Exempelvis tillhör Sverige de länder som har högst beskattning av diesel.
Vägslitageavgiften är också en ren beskattning på avstånd, även om ingen politiker vill ta dessa ord i sin mun. Det innebär ett dråpslag för norrbottniskt näringsliv och för konsumenterna i länet. Faktum är att endast tio procent av transporterna på väg sker över avstånd längre än 30 mil.
Redan i dag finns en beskattning på avstånd i form av drivmedelsskatten. Kilometerskatt på tunga fordon fanns i Sverige fram till 1993 då den ersattes av en punktskatt på dieselolja vilket automatiskt gör den skatten till en avståndsrelaterad sådan. Det är något man inte får glömma.
En annan sak som inte heller får glömmas bort är hur detta kommer att slå mot konsumenterna. Dagens åkerier balanserar redan nu på en tunn lina och kommer inte att kunna bära kostnaden för kilometerskatten, det innebär att den ökade kostnaden tas ut av transportbeställaren. Transportbeställaren i sin tur måste ta ut det av sin slutkund, således blir det ökade kostnader för dig som konsument. Särskilt om du råkar ha oturen att du bosatt dig på avstånd från Stockholm, Malmö eller Göteborg.
Ska man i framtiden kunna bo i exempelvis Pajala eller Övertorneå? Med det förslag som ligger känns det tveksamt. Maten, bränslet, kläderna och allt annat som behövs för att ett samhälle ska fungera kommer inte att kunna levereras med järnväg till Pajala. Den ökade kostnaden som vägslitageavgiften innebär ska plockas ut någonstans. Och det blir till syvende och sist konsumenten som drabbas. Tro inget annat.
Vi har fått höra att vägslitageavgiften är ett incitament för att bromsa klimatförändringarna. Men i de förslag vi sett finns inget som kompenserar företag som redan nu gör allt man kan för att jobba med klimatsmarta transporter.
BDX satsar hårt på miljöförbättrande åtgärder, våra leverantörer köper in lastbilar med den senaste Euro VI-standarden som i princip nollar utsläppet av nox-partiklar.
Flera av våra leverantörer tankar sina fordon på det biologiskt nedbrytbara drivmedlet HVO100 som reducerar koldioxidutsläppen upp till 92 procent. Men ingenstans kompenseras dessa satsningar för miljön i förslaget om vägslitageavgiften.
Nej, tvärtom. Dessa företag ska betala samma avgift som slitna, utländska fordon som håller låg miljömässig standard på såväl motorer, däck och körsätt.
Någonstans har någon tänkt väldigt fel. Hela Sverige ska kunna leva och med det här förslaget kapar man en landsända. För det är väl ingen som tror att Norrbottens stora industrier inte funderar på hur de ska formera sin framtid med dessa ökade transportkostnader”?

BDX styrelse
Mats Öhrlund, Anders Ökvist, Fredrik Östling, Stefan Enbom, Roger Åström, Tomas Turovaara, David Ström, Benny Öhman, Gunilla Peterson, Håkan Sundström och Håkan Johanson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062