23948sdkhjf

Hector Rail tar över Trätågsupplägget efter Rushrail

Hector Rail och Trätåg har kommit överens om att Hector Rail med kort varsel börjar köra det så kallade Trätågsupplägget. Rushrail har hittills utfört dessa transporter, men är nu ute ur leken efter att Rushrail försatts i konkurs.
För Hector Rail innebär detta uppdrag att bolaget kommer att transportera cirka 2,5 miljoner kubikmeter rundvirke från olika virkesterminaler till Stora Ensos och BillerudKorsnäs industrier i Mellansverige. De första tågen beräknas vara på rull redan innan jul.
Avtalet är femårigt.
Hector Rail kommer inledningsvis köra likt dagens upplägg, men kommer i ett framtida läge effektivisera transporterna genom att sätta in helt nya elektriska lok i uppdraget. Dessa lok innebär en mer rationell produktion genom större och tyngre tåg samt att loken på terminalerna kan köras utan kontaktledning och att de kan radiostyras.
Bland de större terminalerna som ingår i Trätågsupplägget kan nämnas Lomsmyren i Mora, Vansbro och Ljusdal. Bland de större mottagande bruken kan nämnas är Stora Enso Kvarnsveden i Borlänge, Stora Enso Skutskär, BillerudKorsnäs Gruvön och BillerudKorsnäs Gävle.
- Annorlunda, bättre, snabbar är vad vi vill att Hector Rail ska stå för, säger Mats Nyblom, vd i Hector Rail. I detta läge får vi verkligen visa att detta inte är tomma ord. Vi är stolta över att Trätåg ger oss förtroendet till detta stora uppdrag i en så tidskritisk situation. Vi är väl förberedda och kommer med detta att transportera ungefär sex miljoner kubikmeter virke årligen. Det gör oss till kanske Europas största virkestransportör.
Bakgrunden till behovet av snabb uppstart är att Trätågs hittillsvarande leverantör av dessa tjänster, Rushrail, nyligen har försatts i konkurs, vilket Transport & Logistik Idag/Transportnet tidigare har rapporterat.
- Vi är glada att Hector Rail haft vilja och förmåga att under dessa omständigheter med kort förberedelsetid ta sig an den utman som Trätågsupplägget innebär, säger Olle Pettersson, vd i Trätåg. Samtidigt har man också kunnat se, och ta tillvara, de möjligheter som finns med ny teknik, till gagn för oss som transportköpare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094