23948sdkhjf

Mercedes-Benz växlar upp i Sverige

Försäljningen av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige ökade med 40 procent under 2014, och lastbilstillverkaren nådde rekordhöga marknadsandelar.
För första gången nådde Mercedes-Benz en marknadsandel på över 10 procent för lastbilar på över 16 ton i Sverige.

– Det handlar mycket om nya generationen av vår fjärrlastbil Actros. De som provkör menar ofta att den är bland det skönaste de kört. Dessutom går den mycket snålt och många talar om en förbrukning som är upp till en liter mindre per mil än vad man är van vid, kommenterar Mattias Nilsson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

– Vi har bytt ut hela modellprogrammet på bara några år.

I mellanklassen, lastbilar med en totalvikt på mellan 7,5 och 16 ton, var nära varannan såld lastbil i Sverige en Mercedes Atego.

– Vår satsning på ”nyckelfärdiga” lastbilar i vårt Startklar-koncept har också betytt mycket. Vi har elva helt klara och färdiga modeller med påbyggnader och allt och färdiga månadskostnader. Det är många som tröttnat på att lägga möte efter möte med handlare och påbygger och få vänta många månader på en lastbil som kan dra in pengar. Vi kan oftast leverera en körklar bil på någon eller några veckor utan att köparen ens behöver ha en kontantinsats, säger Mattias Nilsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063