23948sdkhjf

Fifflande förare har "happy hour" på natten

I skydd av mörkret har fifflande lastbilsförare fritt spelrum på svenska vägar. Den tunga gruppen inom polisen är som regel inte i tjänst mellan klockan 22 och 07, uppger initierade källor inom svensk polis.
Trafikpolisen är i tjänst mellan klockan 07.00 och klockan 02.00 alternativt klockan 03.00, visar uppgifter som Transport & Logistik iDag/Transportnet tagit del av är. Tunga gruppen inom polisen – som arbetar med att kontrollera tung yrkesmässig trafik – är i tjänst mellan klockan 07.00 och 22.00. Därmed är det tämligen riskfritt för yrkesförare och lastbilsåkare som bryter mot gällande lagstiftning att köra nattetid. 
Enligt uppgift är Uppsala och Jönköping undantag, eftersom dessa polisdistrikt har dedikerade grupper som arbetar mot brott på väg.

Mycket tyder dessutom på att svensk polis inte kommer att ha resurser att kontrollera lastbilstrafiken när de får ökade befogenheter att stoppa lastbilar och chaufförer som begått lagöverträdelser från fortsatt färd. Redan i dag får trafikpoliser ägna sin arbetstid åt att utreda annan typ av brottslighet – till exempel vålds- och IT-brott – på polishuset istället för att vara ute längs vägarna och stoppa lastbilar. Det framgår av uppgifter från Rikspolisstyrelsen.

Nyligen presenterade Transportstyrelsen sitt förslag till regeringen om att det ska införas en ny lag om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd för lastbilar som begått lagöverträdelser. Att polisen därmed får ökade befogenheter innebär naturligtvis att det också krävs mer insatser av polisen. Men för närvarande finns det endast cirka 190 poliser i Sverige som är utbildade för att genomföra fördjupade kontroller av kör- och vilotidsregler samt kontroll av farligt gods. Och totalt finns det 256 poliser och bilinspektörer som jobbar i de specialistgrupper som kontrollerar den yrkesmässiga trafiken på landets vägar.

Transport & Logistik iDag/Transportnet har ställt ett antal frågor om bland annat om antalet trafikpoliser och bilinspektörer i Sverige, till Anders Arvidsson, poliskommissarie på Rikspolisens enhet för brottsbekämpning, mängdbrott. Uppgiften om trafikpolisens och tunga gruppens arbetstider som nämndes i början av den här artikeln kommer från annan källa.

Anders Arvidsson förklarar att det inte görs någon avvägning att om till exempel den tunga lastbilstrafiken ökar i omfattning på svenska vägar, så tillförs svensk trafikpolis och svenska bilinspektörer inte mer resurser för att antalet kontroller ska vara i paritet med en eventuell ökning av tung trafik:

– Tyvärr tvingas jag säga nej. Det är i dag de lokala polismyndigheterna som själva styr över den operativa verksamheten både när det gäller vanlig ordningshållning, utredningsarbete, trafik med mera. Som du säkert vet är trycket från samhället mer inriktat på vad polisen gör för att komma till rätta med annan brottslighet som våldsbrott, IT-brott och det dåliga utredningsarbetet. Det innebär i vissa fall att trafikpoliser till och med under vissa tider får utföra utredningsarbete istället för att kontrollera trafiken på väg.

Läs hela artikeln i Transport & Logistik iDag nummer 2, som utkommer den 26 mars.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062