23948sdkhjf

Tuffare tag mot olagligheter på väg

På fredagen överlämnade generaldirektör Staffan Widlert Transportstyrelsens redovisning av ett tilläggsuppdrag till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, om fördjupade analyser om regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg.
I sin rapport redovisar Transportstyrelsen fördjupade analyser om konsekvenserna av att införa en möjlighet för polisen att hindra fortsatt färd, bland annat genom klampning av fordon och om konkurrensvillkoren inom yrkestrafiken på väg ur ett bredare perspektiv.

Transportstyrelsen har också tittat på om det finns specifika problem kopplade till cabotagetransporter, samt eventuella konsekvenser av införandet av beställaransvar för cabotagetransporter. Transportstyrelsen föreslår bland annat ett förtydligande av vad som ska utgöra tydliga bevis för en cabotagetransport, vilket förväntas förenkla kontrollen av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg.

Vidare har taxiverksamheten som helhet analyserats, och Transportstyrelsen har tittat på om pågående och planerade åtgärder kan lösa de problem som förekommer inom verksamheten. I sin rapport lämnar myndigheten bland annat förslag som rör frågan om prisinformation och taxiförares lokalkännedom och det föreslås bland annat en skyldighet för taxiförare att lämna prisuppgift före färd om jämförpriset överstiger 500 kronor. Transportstyrelsen föreslår också ett moderniserat kartläsningsprov och nya moment i körprovet samt krav på lokalkännedom i Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Det är inte okej att utnyttja eller lura människor, vare sig det är turister som inte vet hur taxiverksamheten fungerar i Sverige eller om det är unga människor som vill komma hem tryggt och säkert från krogen. Det här är bra förslag som kan bidra till att komma åt de oseriösa exempel som finns i branschen, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Transportstyrelsens rapport innehåller flera omfattande författningsförslag.

Transportstyrelsen föreslår att det ska införas en ny lag om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd. Lagen reglerar vilka åtgärder som polismyndighet eller Tullverket får besluta om för att säkerställa att en polismans eller en tulltjänstemans hindrande av fortsatt färd efterlevs samt under vilka förutsättningar och under hur lång tid ett sådant beslut ska gälla.

De åtgärder som omfattas av lagen är:

• omhändertagande av frakthandlingar,
• omhändertagande av fordonsnycklar,
• omhändertagande av registreringsskyltar och
• klampning av fordon.

Klampning av fordon är den mest ingripande åtgärden. Klampning definieras som att ett fordon förses med en mekanisk låsanordning eller elektronisk utrustning för intensivövervakning.

Polismyndighet eller Tullverket ska kunna använda sig av åtgärderna för att hindra fortsatt färd. Syftet med det är att kunna:

• verkställa betalning av förskott på sanktionsavgift och böter i vissa fall,
• förhindra fortsatt färd med fordon vars förare utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten,
• förhindra fortsatt färd med fordon som utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten och
• förhindra fortsatt färd som skulle innebära att fortsatt brott begås.

– En god regelefterlevnad bland svenska och utländska transportörer är viktigt för att upprätthålla hög trafiksäkerhet i samhället och konkurrens på lika villkor inom yrkestrafiken, säger Annika Troive, jurist på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen och en av utredarna. Polisman eller tulltjänsteman har redan idag enligt flera bestämmelser en skyldighet eller möjlighet att hindra fortsatt färd. Men det regleras inte i någon författning vad som får göras för att hindra fortsatt färd. För att säkerställa att förbudet följs krävs det därför att polismän eller tulltjänstemän fysiskt övervakar fordonet under tiden som förbudet består. Sådan övervakning är både tidskrävande och kostsam. Med de förslag som vi nu lägger får polismyndigheter och Tullverket möjlighet att istället omhänderta frakthandlingar, fordonsnycklar eller att klampa fordonet.

En nationell förordningsändring kommer att ge Polisen bättre verktyg för att kontrollera att cabotagetransporter sker enligt det EU-gemensamma regelverket. Om trafikföretaget vid en vägkantskontroll inte kan visa de uppgifter som bestämmelserna anger kommer Polisen att kunna besluta att trafikföretaget betalar en sanktionsavgift på 20 000 kronor.
Detta är två av de förslag som Transportstyrelsen presenterar för att öka regelefterlevnaden inom yrkestrafik på väg och som nu lämnas till regeringen.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar Transportstyrelsens tilläggsrapport.

- Äntligen! Från Åkerinäringen har vi pekat på behovet av dessa åtgärder under flera år. Vi är mycket nöjda med att det nu ligger förslag på regeringens bord kommenterar Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag dagens rapport.
Klampning, alltså förhindrande av fortsatt färd, tillsammans med krav på tillgänglig dokumentation ger bland annat polisen bättre verktyg att agera. Förslagen kan därför ha en avskräckande effekt för de olagliga transporterna.

Åkerinäringen är satt under hård press. I en situation där priser pressas mycket hårt har många seriösa företag överhuvudtaget inget utrymme att konkurrera med de företag som inte håller sig inom lagens råmärke.

- Branschens problem har varit att marknaden har fått allt friare händer utan att polis och andra kontrollmyndigheter fått åtföljande resurser. Vi har sett många fina åkerier gå i konkurs. De förslag Transportstyrelsen presenterat idag är steg i helt rätt riktning för att gå mot en rättvisare marknad, förklarar Rickard Gegö. Vi är också mycket glada över att vårt samarbete och konstruktiva dialog med Transportstyrelsen burit frukt. Under lång tid har vi upplevt att politiker och myndigheter inte tagit våra problem på allvar. Regeringens omedelbara löfte att lagstifta, enligt rapporten, är mycket glädjande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063