23948sdkhjf

”En seger för Sverige” i tyngd- och längdfrågan

EU-parlamentets Transportkommitté tycks ha nått en kompromiss, som innebär att nationella undantag för längre och tyngre fordon kan fortsätta rulla i bland annat Sverige.
Den 20 mars möts kommittén för nästa sammanträde, och med största sannolikhet votering i frågan, enligt Transportindustriförbundets förbundsdirektör och förbundsjurist Tommy Pilarp:

– Det här är en seger för Sverige. Man har nått en kompromiss som i stort innebär att parlamentet uppmanar kommissionen att återkomma med nytt förslag på bestämmelser,säger han till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Först på agendan står alltså en förhandling i Transportkommittén den 20 mars, och därefter plenarmöte för hela EU-parlamentet den 15 april. Men om Transportkommittén är hyfsat överens lär parlamentet gå på samma linje och uppmana kommissionen till en ny formulering, tror Tommy Pilarp. Om en bred lösning nås i Transportkommittén kommer parlamentet med stor majoritet välja att gå på samma linje och förmodligen är det bara enskilda motståndare mot detta som fortsatt kommer att rösta emot.

Enligt kompromissförslaget ska EU-kommissionen senast 2016 ha ett färdigt beslut i vikt- och längdfrågan. Sex månader innan det presenteras ska det finnas en konsekvensanalys som parlamentet kan ta del av. Det man nu skall komma överens om mellan parlamentet och kommissionen är en formell reglering av vad som gäller fram tills dess, en slags så-länge-lösning, helt enkelt:

– Vi måste ha en formulering som garanterar att existerande bruk är gällande, under tiden EU-kommissionen arbetar med frågan, så att det inte kan uppstå några diskussioner om de nationella undantagen, säger Tommy Pilarp.

Att man ens skickar tillbaka frågan till kommissionen är en stor sak, förklarar han. Under de senaste fem månaderna har ett kompakt motstånd mot längre – men framförallt tyngre – fordon inom EU luckrats upp. Även om motståndet fortfarande finns kvar inser nu många ledamöter i parlamentet att det inte är ett alternativ att avskaffa de nationella undantagen. Bakom detta trendbrott ligger påtryckningar från framförallt svenskt och finskt håll, och Tommy Pilarp är en av dem som med hårt arbete bidragit till detta.

– Det här är ett sätt för båda sidorna i parlamentet att rädda sitt ansikte. Alla har vunnit – de medlemsländer som inte vill tillåta längre och tyngre fordon på sina vägar behöver inte göra det, samtidigt som de medlemsländer som vill tillåta dem kan fortsätta med det. Man måste nå en lösning där båda sidor respekterar varandra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062