23948sdkhjf

Vill ha lastbilar i bussfilen

Med tillgång till bussfilerna i Göteborg som morot vill man får branschen att investera i miljölastbilar – samtidigt som trafiktrycket i centrum lättar.
Beslutsfattarna i Göteborgs stad uppmanas i en debattartikel av Peter Agervi, vd för Fraktkedjan Väst och Annika Persson, Sveriges Åkeriföretag, att ge miljölastbilar tillåtelse att köra i bussfilerna. På så sätt skulle man förbättra förutsättningarna för åkerinäringen med bättre framkomlighet och rimliga kostnadsnivåer, är argumenten.

”Vi förstår att det kan behövas nya tekniska lösningar i samband med reglering av exempelvis trafikljus anpassade för både bussar och miljölastbilar. Om viljan finns borde det inte vara ett omöjligt problem att lösa. Vi har en världsledande fordonsindustri i regionen som säkert kan hjälpa till med idéer och genomförande”, skriver duon i Göteborgs-Posten.

Peter Agervi skriver att Fraktkedjan Väst har som ambition att bli Västsveriges mest miljökloka transportföretag, vilket man bland annat strävar mot med nya hybridlastbilar. Inom en femårsperiod vill man byta ut stora delar av lastbilsflottan mot just sådana.

”I likhet med alla ny teknik så har den initialt högre kostnader samtidigt som vi vet att många åkeriföretag brottas med svag lönsamhet. Att i det läget satsa på fler miljölastbilar är ett svårt beslut om det inte finns morötter att se fram mot. En sådan morot skulle kunna vara att miljölastbilar får köra i bussfilerna.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078