23948sdkhjf

Storkonflikt hotar Kim Johansen

Danska facket 3F varslar om storkonflikt mot åkerikoncernen Kim Johansen, för de villkor lågavlönade bulgariska och rumänska förare kör under.
Det danska transportarbetarfacket 3F varslar om storkonflikt mot en av Skandinaviens största åkerikoncerner – danska Kim Johansen Transport Group A/S. 3F kräver en överenskommelse för de många utländska (läs icke danska medborgare) chaufförer som är anställda i Kim Johansen Transport Group A/S med tillhörande dotterbolag i Estland, Frankrike, Norge och Polen.

3F tar fasta på att flertalet av Kim Johansen Transport Group A/S lastbilar är registrerade med danska nummerskyltar, men att de icke-danska förarna avlönas väsentligt under en dansk chaufförslön enligt de överenskommelser som gäller.

– Om vi vore tvungna att betala våra löner i enlighet med danska kollektivavtal skulle vi omedelbart förlora vår konkurrenskraft på marknaden, framhåller Kim Johansen, vd och ägare i Kim Johansen Transport Group A/S.

Enligt egen utsago har Kim Johansen Transport Group 750 lastbilsförare. Merparten kör lastbilar som är registrerade i Danmark. Därmed är det enligt 3F tal om danska arbetsplatser. Trots det konstaterar 3F att särskilt åkeriets bulgariska och rumänska chaufförer, är anställda enligt vikarieliknande villkor till en lön som ligger under hälften av vad danska förare tjänar enligt 3F:s överenskommelser inom detta område.

Enligt de flertal kontrakt, lönesedlar och platsannonser som 3F:s transportgrupp tagit del av ligger månadslönen för utländska förare hos Kim Johansen på cirka 13 500 kronor. 3F:s transportgrupp framhåller att man varken kan eller vill se att den här typen av villkor breder ut sig på danska arbetsplatser.

Kim Johansen Transport Group och bransch- och arbetsgivarorganisationerna ATL/DI och DA är av uppfattningen att såväl konflikten som sympatikonflikten är olaglig, vilket avvisas av 3F:s transportgrupp.

– Det här ärendet är nu presenterat för Arbejdsretten i Danmark, säger Sören Schullan, Executive Vice President i Kim Johansen Transport Group till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Rätten har avsatt den 19 februari till behandling av detta ärende och dom förväntas avkunnas ett par dagar därefter.

För cirka två veckor sedan informerade Kim Johansen Transport Group sina kunder om att det danska fackförbundet 3F flaggat för en stridsåtgärd riktad mot Kim Johansen Transport A/S i ett försök att tvinga bolaget att underteckna danska kollektivavtal för sina förare som är anställda i Kim Johansens estniska bolag.

3F gör gällande att Kim Johansens lastbilar är registrerade i Danmark och att förarna som kör dessa fordon av det skälet ska få löner enligt danska kollektivavtal.

– Faktum är att våra lastbilar utför internationella lastbilstransporter, framhåller Kim Johansen. Vi utför ingen inrikestrafik. Våra körningar till och från Danmark samt transittrafik som passerar Danmark svarar för mindre än tre procent av hela bolagets totala miluttag.

Kim Johansen förklarar att man fullt ut förstår att åkeriets kunder blir oroliga över att använda ett transportföretag som är inblandat i en arbetstagarkonflikt med tanke på den möjliga påverkan detta kan komma att få för åkeriets dagliga verksamhet.

– Vi kommer kontinuerligt att hålla våra kunder informerade om utvecklingen när det gäller den här situationen och vi kommer dessutom att göra allt vad vi kan för att undvika att denna arbetstagarkonflikt kommer att ske, framhåller Kim Johansen. Vår uppfattning är att fackets stridsåtgärder är olagliga och vi har fört det här fallet vidare till Arbejdsretten i Danmark.

– För oss är det viktigt att visa att vi naturligtvis kommer att acceptera domstolens beslut, förklarar Kim Johansen. Vid två tidigare tillfällen, 2007 och 2009, gick liknande beslut i vår riktning och av det skälet förväntar vi oss att detta kommer att bli fallet den här gången. Om detta sker kommer det inte att finnas någon grund för 3F:s stridsåtgärder mot oss.

Kim Johansen slår fast att grundinställningen för åkeriets hela verksamhet är att man följer gällande regler, provisioner, löner och lagar i de länder som bolaget bedriver verksamhet och gör affärer.

– Som ett internationellt transportföretag måste vi i mycket stor utsträckning följa de lagar och provisioner som gjorts upp politiskt via EU, framhåller Kim Johansen. Vi är mycket ledsna över att vårt partnerskap med våra kunder äventyras på grund av en möjlig konflikt. Om denna konflikt träder i kraft kommer vi att gör allt som står i vår makt för att försäkra oss att vi ska kunna tillmötesgå våra skyldigheter. Om rättens beslut inte skulle gå vår väg kommer vi omedelbart vidta åtgärder som kommer att säkerställa vår service och våra tjänster gentemot våra kunder till hundra procent.

Fakta om Kim Johansen Transport Group A/S och om den möjliga arbetstagarkonflikten:
Kim Johansen Transport Gruop A/S är ett internationellt transportföretag som utför transporter mellan europeiska länder. Bolaget utför ingen inrikestrafik i Danmark, men man utför transporter mellan Danmark och andra europeiska länder samt utför transittrafik mellan europeiska länder där man passerar Danmark.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156