23948sdkhjf

Froste försvarar omstridd lösning

Södertälje Hamn förhandlar om att få ta in bemanningsanställda för att lösa de extrema peakar man brottas med. Hamnens vd Erik Froste menar att man inte ser någon annan utväg.
– Det är väldigt, väldigt enkelt, säger Södertälje Hamns vd Erik Froste till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Södertälje är en hamn som en normal måndag har tre eller fyra anlöp som kräver mycket bemanning, medan det på tisdagar och onsdagar är noll som kommer, förklarar vd:n:

– För att kunna hantera det behöver vi kanske en styrka på 60 man på måndagar, men bara tio på tisdagar och onsdagar. Det är en extrem situation och ett problem vi måste lösa.

Man har visserligen anlöp i oljehamnen, men inte som kräver någon egentlig bemanning. Södertälje Hamn har både tillsvidareanställda och extrapersonal, men Erik Froste säger att man helt enkelt inte får tag i tillräckligt många inhoppare som är tillräckligt kompetenta.

– Att ta in bemanningsanställda skulle vara ett sätt för oss att komma åt det problemet.

Erik Froste är väl medveten om att det finns en oro i hamnen för att man ska börja ersätta den egna personalen med bemanningsanställda. Men några sådana planer finns enligt hamn-vd:n inte överhuvudtaget.

– Bemanningsföretag är inte billigare, så vi ser inga besparingar i det här. Men vi har en lägre grundbemanning nu, och när vi växer kraftigt samtidigt som många vill komma samma dag så måste vi möta kundernas behov.

MBL-förhandlingar skulle ha hållits under gårdagen, men på grund av sjukdom blev de uppskjutna i en vecka.

– Vi håller på med MBL-förhandlingarna, och formellt har vi inte tagit något beslut alls, ännu, understryker Erik Froste.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094