23948sdkhjf

EU-parlamentet letar längd- och viktlösning

Transportindustriförbundet ligger på EU-parlamentet för att få till en överenskommelse om längre och tyngre fordon. Nu jobbar man på en kompromiss, och beslut väntas på tisdag.
Transportindustriförbundet skickade häromdagen ett brev till medlemmar i EU-parlamentets transportkommitté, med påtryckningar om att man behöver nå en överenskommelse i frågan om både längre och tyngre lasbilsekipage. Flera andra intresseorganisationer har också uppmanats att ligga på i samma ärende, för att trycka på ytterligare i frågan.

Tommy Pilarp, Transportindustriförbundets förbundsdirektör och förbundsjurist, konstaterar att man i parlamentet nu jobbar febrilt på att hitta en kompromiss. Man vill nå en lösning som gör bägge sidor nöjda: både de medlemsstater som vill tillåta längre och tyngre ekipage, och de som vill förhindra dem på sitt territorium.

– Om en kompromiss i den riktningen skulle gå igenom bör det förutsätta att Sverige söker formellt tillstånd till den trafik som de facto redan utförs i Sverige – men som i formell mening saknar ett officiellt undantag av EU-kommissionen. Finland har notifierat kommissionen om sin viktgräns på 76 ton och fått ett formellt godkännande av EU-kommissionen, varför deras förutsättningar att uppfylla eventuella nya villkor för tyngre och längre fordon är något bättre, säger Tommy Pilarp.

Han menar att detta dock inte bör påverka Sveriges förutsättningar om kompromissen blir verklighet, men att en formell notifiering krävs.

– Ju fler som skickar in samma budskap desto bättre.

Tommy Pilarp fortsätter arbetet för en lösning och träffar flera aktörer i Bryssel under slutet av veckan och början av nästa, innan omröstningen om kompromissförslaget äger rum på tisdag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064