23948sdkhjf

Unik dynamometer tar pulsen på terminaltraktor

Finländska Cargotecs Kalmar terminaltraktorer undergår felfria, opartiska prestanda-bedömningar med hjälp av egenutvecklad skräddarsydd dynamometer.

I Cargotecs fabrik i Tammerfors i Finland, städse specialiserad på tunga containertruckar och terminaltraktorer, har en specialbyggd dynamometer tagits i bruk för att registrera mätvärdena från den stationära utprovningen av nytillverkade Kalmar terminaltraktorer. Dragfordonen placeras på dynamometerns rullbanebädd, inställbar att passa aktuellt dragfordons hjulbas. Ett belastningssystem belastar terminalstraktorns dragskiva med upp till 50 tons belastning, motsvarande den rangerade påhängsvagnens (trailerns) bruttovikt, medan lyftarmens aktiva tiltning kan testas till max 10°. På så vis kan systemet simulera olika arbetsförhållanden.Dynamometern testar motor, kraftöverföring, axlar och bromsar, liksom även lyftkapacitet, stabilitet, olika temperaturförhållanden och axelbelastningar. I tillägg till detta testas också hydraultryck och lufttryck samt elsystemet på plats.– Dynamometern levererar objektiva mätresultat utan någon risk för mänskliga faktorns misstag, försäkrar Timo Matikainen, ansvarig för Cargotecs produktdivision Tunga Terminaltraktorer. Den kommer väl till pass även vid utprovning av nya produkter, dvs genom att köra simulerade tester under kontrollerade former, varunder dragarnas prestanda mäts på maximala nivåer. Testerna påverkas inte av utomhustemperaturer eller andra externa förhållanden.Numeriska och grafiska data samlas in för att användas i jämförande specifikationer. Även kunderna – slutanvändarna av terminaltraktorerna är välkomna att besöka Kalmarfabriken i Tammerfors för att följa utprovningen av deras maskiner och erhålla rapporter med testresultat.Byggandet av den nya dynamometern i Tammerfors går i linje med Cargotecs ambitioner att utveckla sin tillverkningsenhet här till ett kompetens- och teknologicenter för att stärka företagets produkters konkurrenskraft globalt. I Tammerfors planerar man att stärka sitt kunnande inom produktutveckling, tillverkning av prototyper och utprovning av terminalkranar, grensletruckar, skytteltruckar, tunga terminaltraktorer och automatska lösningar.Inom Cargotec-koncernen står fabrikaten Hiab, Kalmar och MacGregor för koncernens utrustning för godshantering och containerhantering. Inom Kalmar-divisionen ingår utrustning så som ship-to-shore-kranar (fartygskranar), hamnterminalkranar. skytteltruckar och grensletruckar, sträckstaplare (reachstackers), tomcontainertruckar, terminaltruckar, vedtruckar (logstackers) och automation. Vart fjärde containerlyft världen runt utförs av en Kalmar-maskin av något slag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062