23948sdkhjf

Att segla kapten som kvinna

Att segla ett av världens största fartyg är få förunnat. Den tioåriga utbildningen, personliga lämpligheten och möjligheten till anställning gör att få tar sig hela vägen. För Sofia Lundmark var yrkesvalet dock alltid enkelt, hon skulle segla kapten.

Känslan att kasta loss och ge sig iväg är den bästa, menar Sofia Lundmark. Helst ska det vara på morgonen, när solen går upp över havet. Och visst är vi många som kan relatera till den känslan. Den enda skillnaden från oss mer ordinära båtmänniskor är att Sofia Lundmark styr ett fartyg som är 274 meter långt, nämligen shuttletankern Sallie.

– Jag gillar det här livet. Det påminner om det militära, det är mycket rutiner och man är ombord sex veckor och iland sex veckor.

Fakta

Knutsen OAS Shipping är ett privatägt norskt rederi som startade 1895. För närvarande har rederiet totalt 41 fartyg bestående av råoljetankers, kemikalietankers, produkttankers och LNG-tankers.

Sofia Lundmark började sin marina karriär på Göta Kanal för drygt tjugo år sedan. Sedan dess har karriären varit spikrak. Hon tog examen i Sjöfart och logistik och sjökapten på Chalmers sjöfartshögskola, utbildade sig till styrman och jobbade för Tärntank ett par år, där hon blev överstyrman. Vid byte av rederi till Knutsen OAS gick hon ner till förste styrman för att till sist få sin DP-behörighet (Dynamic Positioning). Sofia Lundmark seglar fortfarande för Knutsen NYK Offshore Tankers men numera som kapten, mestadels mellan Brasilien och Uruguay för att frakta råolja.

– Allt kändes väldigt bra och det var skönt att ha nått ett så stort mål. Alla går inte hela vägen till kapten.

Fartyget byggdes 1999 och seglar under Isle of Man-flagg. Kapaciteten uppgår till 153617 ton DWT och hon mäter cirka 274 meter och är 50 meter bred. Att lasta Sallie tar ungefär ett dygn. Ombord på fartyget jobbar mellan 23 och 26 personer, av alla nationaliteter.

– Vi har många från Östeuropa och Filippinerna. Ibland glömmer de bort att jag är kvinna och kallar mig sir, men jag bryr mig inte om det. Det är i regel inga problem att segla som enda kvinnan ombord.

Kvinnorna i branschen är få, kanske för att familjelivet är svårt att kombinera med yrket då man är ute till sjöss i långa perioder.

– Jag har valt bort barn och har en mycket förstående pojkvän och familj. Det gäller att träffa rätt person.

Sofia Lundmark är medlem i den globala organisationen Wista (Women’s International Shipping & Trading Association) som bildades 1974. Wista knyter samman kvinnliga chefer och beslutsfattare i den maritima industrin runt om i världen.

Bli kapten

Att bli kapten är ungefär en tioårig process: Det tar ca 10 år att få kaptenspapprena: 4 år på sjöfartshögskolan, 2 år som 2/e styrman och 4a år som överstyrman (1/1 system) Sedan måste man vänta på sin tur/plats och vara lämplig för att bli kapten.

– Jag har varit i kontakt med Chalmers, jag skulle gärna se ett examensarbete om kvinnor som kaptener. Det är en sak att få sitt kaptensbrev och en helt annan sak att segla kapten.

Digitaliseringen går snabbt i de flesta andra transportslag, men när det kommer till sjöfarten ligger man långt efter, menar Sofia Lundmark.

– Jag brukar säga att vi tog en utbildning på fyra år för att klippa och klistra (rätta sjökort och publikationer), men nu är sjöfarten på väg att bli papperslös. Men det går långsamt, regler och förordningar ändras inte snabbt.

Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) med säte i London är en mellanstatlig rådgivande organisation som sorterar under FN. Idag är 170 länder anslutna och man jobbar primärt med säkerhets- och klimatfrågor.

– De som jobbar med regler och förordningar har för lite verklighetsförankring, det var längesedan de seglade. Säkerheten är viktig, så länge det inte kostar något. Men visst är det så att efter varje olycka skapas ett nytt regelverk.

Sofia Lundmark är ändå trygg i sitt yrkesval, och trygg till havs.

– Det är egentligen bara en enda gång jag varit lite orolig. Det blåste full storm på Nordsjön och kylskåpet, som var fastbultat, lossnade… Då sov jag dåligt. Men jag blir aldrig sjösjuk, inte än i vart fall och jag har varit till sjöss i över 20 år.

Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094